Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 4 januari 2014

Spännande historisk äventyrsroman: Barkhes son av Bodil Mårtensson



Barkhes son av Bodil Mårtensson är en spännande historisk äventyrsroman som utspelar sig på 1600-talet och snapphanetiden. Eftersom jag själv har skrivit flera snapphaneböcker är det med stort intresse jag läser Bodils historiska böcker.

Berättelsen om Barkhe och hans barn börjar i den första delen Barkhes döttrar.

Precis som i den första delen av den här serien, fångades jag direkt av handlingen och hade svårt att lägga ifrån mig boken. Den här boken är något jag varmt rekommenderar dig att läsa, du får ta del av vår svenska historia, samtidigt som du uppslukas av miljö- och personskildringarna och du kommer att känna det som om du verkligen har befunnit dig på plats för alla händelserna. Läs den!

Det här är baksidestexten till första boken i serien, Barkhes döttrar:
Skåne, 1600-talets mitt. Helsingborgs mäktiga slottslän, ett av de största och mäktigaste i Danmarks rike, har haft fred under drygt elva år. Välstånd har etablerats och lojaliteten med kungen är stor. Men, blodigt förrädiska våldstider väntar. Det brutala mordet på kungens vän visar att Sverige inte ger upp tanken att erövra det strategiskt viktiga länet. I fjärran hörs åter krigstrummor.
Länsman på Helsingborgs slott, Frans Barkhe, styr både län och familj med järnhand. Men fem döttrar är en besvikelse. Hustrun ska föda igen, och danske kungen kräver att det blir en son. Barkhe riskerar annars både avsättning och livet!
Barkhes döttrar är en historisk spänningsroman. Vi får följa länsman och hans familj, hans kärleksaffärer och kungliga lieringar och fiender. Svek, krig och romantik vävs samman till en kraftfull episk historia.


Här är baksidestexten till andra boken i serien, Barkhes son:
I juni 1657 utbryter regelrätt krig mellan Danmark och Sverige. Frans Barkhe, länsman på Helsingborgs slottslän, befinner sig mitt i stridens hetta. Nya hustrun Maria Perle af Küstrin är gravid. Barkhe har våldtagit henne - han måste få en son.
Barkhes dotter Magde flyr från ett olyckligt tvångsäktenskap. Hon försvinner över småländska gränsen tillsammans med snickarlärlingen Lars in i fiendelandet Sverige. De finner en fristad, men priset de får betala blir högt.

Samtidigt har Frans Barkhe fullt upp både på slagfältet och med att gifta bort äldsta dottern Hanna för att stärka sin makt. Hanna sänds som hovdam till Rosenborgs slott i Danmark. En dag står hon öga mot öga med faderns tidigare älskarinna, Elna Johansdotter, nu älskarinna till en mäktig man i danska riksrådet. "Med alla medel kommer jag att söka förgöra länsman Barkhe och hela hans familj!", hotar Elna.



Nu ska jag snart börja lyssna på tredje boken i trilogin om Barkhe: Barkhes kors.

Även om jag ville slänga mig över Barkhes son så fort den kom ut, har jag inväntat den sista delen i serien för att kunna sträckläsa båda böckerna samtidigt.

En liten fågel har viskat i mitt öra att Bodil håller på med en ny historisk äventyrsroman. Den ser jag verkligen fram emot.

Fråga efter böckerna hos din bokhandlare, eller köp dem hos internetbokhandlarna, till exempel Adlibris och Bokus.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. 
Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!