Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 11 februari 2014

Anastasias öde, omslaget börjar ta form

Nu kan du se hur omslaget till den 19:e historiska äventyrsboken om Theo och Ramona växer fram. Bokens namn är Anastasias öde. Här är första skissen.


Här ser du nästa, mer bearbetat, omslag på Anastasias öde:

Varje gång jag får omslag från illustratören, Mats Minnhagen, blir jag väldigt skrivsugen. Som du säkert vet är omslagen oftast klara före boken. Därför har jag det färdiga bokomslaget som inspiration under skrivandet.

Blev du nyfiken på boken? Jag lovar berätta mer en annan gång. Under tiden får du gärna berätta för mig vad du tycker om bokomslaget.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 26 böcker. Foto Bertil Knoester.

10 kommentarer:

  1. Är det om den ryska tsarfamiljen? Åh älskar den filmen! Älskar hela historien! Näääääär kommer boken ut?! Vill ha!!!! Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna
    Ja, det stämmer! Boken kommer ut i augusti. Vad kul att du längtar efter den. Kanske vi ses när jag är ute och signerar boken.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Spännande variant, att göra bokomslaget i ett så tidigt stadie.

    SvaraRadera
  4. Hej Marina
    Bokomslagen görs ofta innan boken är klar. Det beror på att omslaget ska in i kataloger, annonser etc, och där måste man vara ute i god tid. Normalt brukar mina bokomslag för höstens utgivning, vara klara i nov/dec året innan. Lite sena i år ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  5. Då gäller det att man verkligen blir färdig med boken då, o inte ångrar sig om tex ämnet om det ska in i annonser redan innan boken är klar! Men å andra sidan kanske det är bra med pressen för att skriva klart ? ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej Nina
    Nejdå, jag ångrar mig inte. Efter 19 historiska äventyrsböcker vet jag hur jag ska lägga upp arbetet. Oftast får illustratören ett par kapitel att läsa innan han börjar med illustrationen. Därför vet han vad jag vill ska framhävas på omslaget.
    Det är alltid bra att ha en deadline att se fram emot. :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  7. Hej Kim!

    Otroligt intressant att du skriver om tsarfamiljen. Jag har studerat ätten Romanov sedan jag var sju år gammal, och är mycket nyfiken på hur din bok kommer att bli. Jag föreläser på ämnet "Anastasia: 1900-talets största mysterium" och riktar mig ofta mot mellan- och högstadiet. Detta vore en fantastisk bok att sälja i samband med dessa föreläsningar.

    För övrigt måste jag passa på att tacka dig för att inspirerande skrivtips. Jag är en aspirerande författare som kämpar hårt med mina manuskript. Jag kikar ofta in på din blogg för inspiration.

    Lycka till med boken!

    Vänliga hälsningar,
    Erika Lindblom
    Madame Scandaleuse Magazine


    SvaraRadera
  8. Hej Erika
    Härligt att läsa din kommentar. Var inne och kikade på din sida, mycket fin. Vill gärna skriva ett blogginlägg om din sida, eftersom jag vet att många är intresserade av Anastasia och släkten Romanov.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  9. Hej igen Kim,

    Det får du hemskt gärna göra. Det skulle betyda mycket för oss. Säg även till om det är något som vi kan hjälpa till med. Vi skriver gärna en artikel om boken när den är utgiven.

    Hälsningar,
    Erika

    SvaraRadera
  10. Hej Erika
    Vad kul! Jag lusläser sidan och hör av mig om det är något jag undrar över. Ska se till att ni får ett recensionsexemplar :-)
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!