Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 23 februari 2014

Boktips: Eldnatt av Yrsa Sigurdardottir


 

Med Eldnatt av Yrsa Sigurdardottir har jag hittat en ny favoritförfattare. Det här är en mycket annorlunda bok, som kombinerar andar med en kriminalberättelse, som får håret att resa sig på dig. En sträckläsningsbok om du tycker om det lite overkliga, som jag gör. Jag var helt fast och kunde helt enkelt inte sluta lyssna på boken. Mycket bra inläsning av Angela Kovács.

Har tidigare lyssnat på andra isländska författare som inte har tilltalat mig, eftersom de beskriver Island som ett grått, trist och tråkigt land. Jag är förälskad i Island och Eldnatt gav just den bild av Island som jag själv har upptäckt: En plats där allt är möjligt, där det overkliga väntar bakom nästa krök, där magin tycks sippra ur varenda håla i marken. En magisk bok som utspelar sig på en magisk plats. Läs den!!!

Eldnatt fångar med första meningen. Här får jag möta en familj, vars barnflicka blivit ihjälkörd strax utanför huset. Oförklarliga saker börjar hända i huset. Samtidigt får advokaten Thóra Gudmundsdóttir i uppdrag att få en handikappad mans mål omprövat. Han sitter inspärrad på en sluten avdelning, dömd för att ha bränt ned, och dödat alla i det gruppboende han tidigare bott på.

När Thóra börjar rota i fallet dyker det upp undanhållna bevis som för henne fram till den oväntade upplösningen.

Isländska Yrsa Sigurdardóttir har blivit översatt till fler än 30 språk. Hennes böcker om advokaten Thóra Gudmundsdóttir har lovordats i press från USA i väst till Japan i öst och hennes romaner har legat högt på försäljningslistorna i ett flertal europeiska länder. Hennes sätt att kombinera gamla legender med modern spänning har skapat henne en unik plats i nordisk kriminallitteratur.


"Sigurdardóttir levererar suveränt kyliga atmosfärer och återkommande rysningar av spänning; hon sällar sig med all rätt till frontlinjen av nordiska kriminalförfattare." THE TIMES

"Islands svar på Stieg Larsson." DAILY TELEGRAPH

"Står sig vid en jämförelse med den allra främsta ursprungkriminalliteraturen, oavsett ursprung." TIMES LITERARY SUPPLEMENT

Medan jag lyssnade på den här boken längtade jag efter att få berätta för dig om den. Ska bli mycket spännande att få höra om du har läst den och vad du isåfall tyckte om den.

Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 26 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!