Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 16 februari 2014

Boktips: Livbåten av Charlotte Rogan


Sällan har en bok fångat mig så som Livbåten av Charlotte Rogan gjorde. När jag först läste titeln tänkte jag att det kan väl inte hända så mycket med en grupp människor i en liten båt, mitt ute på havet.

Men det gjorde det. Även om det inte var så mycket fysiska händelser, var det just det psykologiska spelet mellan människorna i båten, som alla kämpade för att överleva, som alla ville ha den bästa platsen, mest mat och vatten. Där fanns hjältar, de passiva, de pådrivande, de påstridiga, de som skapade osämja och hävdade sin rätt. Det fanns också de som i tysthet såg på allt som hände, ända tills gränsen var nådd.

Tänk dig att sitta i en överfull livbåt i 21 dagar med 39 andra människor, att ha mist allt du håller kärt, din make, dina barn, dina föräldrar och syskon. Att överleva allt detta, för att sedan när du väl kommer i land behandlas som en brottsling och bli fängslad. Det är vad den här boken handlar om. En bok som höll mig fångad från första till sista raden! Läs den!

Det är inte bara jag som tycker om boken. Här kan du läsa lite mer om boken och vad andra tycker:

LÄS DAGBOKEN SOM ÄR GRACES SISTA CHANS ATT FRIAS FÖR MORD
1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39 personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta livet till.

Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare.

Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd.

Efter att i hemlighet ha skrivit hela sitt vuxna liv debuterade Charlotte Rogan hösten 2012 och toppade plötsligt försäljningslistorna i USA och Storbritannien. Få, om några böcker, har under de senaste åren fått samma hänförda gensvar av den amerikanska kritikerkåren.

Nästan olidligt spännande du kommer att sluka den stående.
The New York Times

Gripande Få berättelser är så tänkvärda och fängslande som den här.
Washington Post

En förförande enkel berättelse som utforskar människans alltför vanliga förmåga till självbedrägeri
J.M. Coetzee, Författare

Efter 5 sidor var jag fast! Livbåten är en av de mest spännande böcker jag läst och tidsskildringen är imponerande. 
Anna Jansson


Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den att köpa på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 26 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!