Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 29 mars 2014

Boktips: Doktor Sömn av Stephen King


Nu har jag slukat Stephen Kings bok Doktor Sömn. Är imponerad över att King kan skriva om helt overkliga saker så att de känns verkliga. Jag är ett stort Stephen King-fan och samlar på alla hans böcker.

I Doktor Sömn får jag åter knyta kontakt med lille Danny från boken Varsel, som senare blev filmen Shining som säkert har skrämt livet ur många. I Doktor Sömn har åren runnit förbi och Danny är vuxen alkoholist. Han reser från plats till plats, tills han kommer till en stad som fångar upp hans frusna själ, där invånarna tar honom till sig och får honom att sluta dricka.

Han har fått jobb som vårdare på ett sjukhem och kan med sin synska förmåga - sin shining - ge tröst och lugna dem som ska dö. Patienterna kallar honom Doktor Sömn. 

Det förflutna lämnar honom dock inte i fred. Danny har fått telepatisk kontakt med en flicka som har samma förmågor som han, bara oändligt mycket starkare. Flickan, som heter Abra, ber förtvivlat om hjälp. 

Overlook Hotel, där allting startade när han var sex år, kommer tillbaka i handlingen genom en av de värsta mardrömmar du någonsin kan tänka dig. 

En sanslöst spännande, skräckfylld bok som trots sin overklighet känns otroligt verklig och nära. Den kryper in under huden på mig och jag kan inte sluta lyssna. Jag är i boken, jag upplever allt som personerna gör och jag ryser. Läs den!

Du hittar boken hos din bokhandlare, eller på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 26 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!