Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 30 mars 2014

Boktips: Mängder av bra böcker att läsa.

Alltsedan jag började lyssna på böcker hos Storytel slukar jag verkligen ljudböcker, de är med mig alla tider på dygnet då jag inte tänker på min egen bok, eller skriver på mina egna böcker. Det blir flera böcker per vecka och nu måste jag lämna många boktips på en gång för att få redovisa alla lästa böcker.

Inget att förlora av Lee Child är ännu en bok i serien om den före detta militärpolisen Jack Reacher, som efter att ha tillbringat hela sitt liv, även sin barndom, utomlands inom militären, bestämmer sig för att se hela USA. Han liftar för det mesta, men tar även buss.

I den här boken kommer han till staden Hope med hjälp av en äldre bilförare. Därifrån beger han sig västerut och kommer till staden Despair. Där blir han genast arresterad, anklagad för lösdriveri och körd till stadsgränsen. Där väntar polischefen i Hope som tar honom med till staden.

Jack Reacher tycker inte om att bli behandlad på det här sättet. Han förstår att de har något att dölja i staden och börjar sin egen envisa kamp för att avslöja stadens hemlighet.

Inte den allra bästa Jack Reacherboken, men ändå mycket fängslande och läsvärd. Ett klart boktips!

Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars hittar du den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.



Barkhes Kors av Bodil Mårtensson, är tredje och avslutande boken i trilogin om Frans Barkhe och hans barn. Det är en historisk roman, som utspelar sig under 1600-talets intriger, med snapphanar och häxerier. En mycket spännande bok.

I november år 1657 ingår länsmansdottern Hanna Barkhe äktenskap på Kronborgs slott med ungerske furstesonen Gábor av Rakoczy. Bröllopsnatten blir allt annat än förväntat.

Kung Frederik III av Danmark ses dansa och le där, men bara för att dölja oro och fara för landet. Den starka fästningen Frederiksodde har fallit för Sverige och kung Karl X Gustav, som svurit att förinta Danmark när han väl når Köpenhamn.

Frans Barkhe, länsman på Helsingborgs slottslän, vet att före detta älskarinnan Elna Johansdotter vill både honom och hans dyre son illa, och hon har hemlig ammunition. Han vet däremot inte att både dottern Magde och amman Lykke riskerar avrättning.

Familjekorsets förbannelse, som går långt tillbaka i tiden, slår allt hårdare mot familjen Barkhe. Nere i Kronborgs djupa källarvalv, kasematterna, sluts en ohelig och ödesdiger allians ...

Som med alla sina historiska böcker fångar Bodil Mårtensson läsaren. Hon bygger upp en autentisk historisk miljö och får läsaren att känna sig som att de har varit där, att man har levt under 1600-talet. En författare som är mycket läsvärd! Ett självklart boktips!

Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.


Midvintermörker av Lars Wilderäng, är den första boken jag läser av den här författaren, men absolut inte den sista... Den är ruskigt spännande och jag blir faktiskt både rädd och nervös när jag lyssnar på boken. Jag börjar på boken i samma veva som Ryssland går in i Ukraina, ett scenario som även finns med i boken.

Men ryssarna nöjer sig inte med Ukraina, utan de invaderar även Sverige och skyller allt på svenskarna. De skär av all internationell förbindelse, mörklägger hela landet och Sveriges invånare har inte en chans med det lilla nästan obefintliga försvar vi nu har.

En mycket, mycket bra bok som gjorde mig mörkrädd. Önskar att jag hade lyssnat på den tidigare.


Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Vattnet i Mars av Mikael Fant är en bok vars språk fångade mig direkt. Jag ville läsa mer! Det som är spännande med den här boken är att varje kapitel handlar om olika personer, lite som en novellsamling, ändå hör personerna ihop i handlingen eftersom de har en gemensam beröringspunkt. En mycket läsvärd bok!

Systrarna Aronsson med familjer samlas i barndomshemmet i Nedansjö för att begrava sin mamma Inga, familjens amatörpoet, matriark och självklara mittpunkt,och ingenting kommer någonsin att bli som förut. Det är Eva, som sjutton år gammal flydde från sveken, hoten och skammen och gjorde akademisk karriär i storstan. Agneta fick tidigt allt hon önskade: en kärleksfull man, en egen familj och huset hon vuxit upp i. Skönheten Maja knep sig Timrås lagkapten med siktet inställt på ett bekvämt liv, men den förväntade Kanadaflytten gick om intet och snart hade deras sorglösa lyxtillvaro förbytts i något helt annat. Huttrande på en kyrkogård, mitt i livet, har de trots sina olikheter ändå något gemensamt: kärleken till fadern och misstron mot varandra,det svidande minnet av stenar och glåpord som haglar mot hemmets ytterväggar. Hälften av livet har redan gått, hälften återstår och plötsligt gapar rollerna från ungdomen, drömmarna och livsvalen lika stumt som den öppna graven nedanför. Men går det att bryta upp utan att svika sina närmaste, utan att förlora allt man har?

Fråga efter boken hos din bokhandlare, du hittar den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

1Q84 av Haruki Murakami är en magisk bok. Språket är underbart och väver ihop en trovärdig historia om en otrolig händelse i två personers liv. Jag suger på orden, njuter av handlingen, personporträtten och den mystiska stämningen som byggs upp i boken. Nu längtar jag till tredje delen.

Kan vi verkligen säga att världen existerar så som vi uppfattar den? Hur är världen egentligen skapad? Hur samverkar det som nu existerar med det förflutna? Och hur påverkar nuet framtiden? Haruki Murakamis största litterära satsning någonsin utmanar vår uppfattning om sanning och tid - och vad som egentligen kan rymmas i en berättelse.

Aomame åker på motorvägen i en taxi. Hon har bråttom men fastnar i trafiken. Eftersom hon är försenad till ett viktigt och hemligt arbetsmöte får hon ett märkligt förslag av chauffören: att ta en trappa som leder ner från motorvägsbron. Hon tackar ja och kort därefter börjar hon känna sig frånkopplad världen utanför. I ett slag är hela hennes tillvaro förändrad och hon står snart inför grundaren av en religiös sekt.

Tengo är en ung man som vill uppfylla sin dröm om att bli författare. En vän till honom, som knappast är en särskilt begåvad författare, börjar allt mer att styra hans liv när hon bestämmer sig för att ställa upp i en litterär tävling. Till Tengo påstår hon att den bygger på egna erfarenheter, ändå tycks ingenting stämma. Plötsligt är det som om någon drar undan mattan för det han alltid tagit för givet är sanning.

På olika sätt möts Aomame och Tengo och de börjar sakta närma sig varandra. Det är som om de vore beroende av varandra. Men frågan är om det är möjligt för dem att någonsin mötas i den verkliga världen som de tror sig leva i. Kanske är det kärlek, eller så är det något som är mycket mer komplicerat än så.

1Q84 - andra romanen är fortsättningen på Murakamis storverk som slagit alla försäljningsrekord i Japan.


Här kan du läsa min recension av 1Q84 första boken.

Fråga efter boken hos din bokhandlare, du hittar den även i nätbutikerna, till exempel Adlibris och Bokus.


Nu ser du mig av S.J. Bolton är en ruskigt bra bok. Läsaren kastas rakt in i handlingen när huvudpersonen, londonpolisen Lacey Flint, får ett blodigt lik över sig. Hon ser rakt in i kvinnans ögon medan livet lämnar henne. I den stunden förändras livet för Lacey Flint. 

Hon har aldrig tidigare sett ett lik, aldrig jobbat med ett mord. Nu blir hon indragen i utredningsgruppen för mordet. Det visar sig nämligen att mördaren är fixerad vid henne, skickar henne ledtrådar till var nästa lik kan hittas.

Lacey Flint inser tidigt att det är en Jack the Ripper mördare, en person som kopierar den välkände, mytomspunna mördaren.

När jag lyssnar på boken gör jag oftast andra saker, vattnar, städar, promenerar, cyklar etc. När jag var ute och gick stannade jag till i steget vid chocken och twisten i berättelsen. "Nej, det kan inte vara sant!" tänkte jag och fortsatte efter några sekunder min promenad, medan jag lyssnade intensivare, helt säker på att jag måste ha hört fel. Men det hade jag inte. Berättelsen hade tagit en ny, häpnadsväckande vändning och det som tidigare varit en oerhört bra bok, blev nu häpnadsväckande fängslande.

Läs den!!!


S. J. BOLTON, född i lancashire i England, har snabbt blivit en av Storbritanniens mest hyllade deckarförfattare. Hon har nominerats till en rad priser, bland annat The Gold Dagger för Blood Harvest, och hennes roman Awakening tilldelades Mary Higgins Clark Award för »Årets bästa thriller« i USA. Nu ser du mig är den första boken om den unga kriminalpolisen Lacey Flint. S. J. Bolton bor i dag utanför Oxford med sin make och son.

Det är tjocka lager med otäckheter i den här berättelsen, som suveränt jonglerar med plötsliga vändningar i handlingen. En helgjuten och mycket fängslande kriminalroman
JYLLANDS-POSTEN

Ingen kan vara förberedd på den helt exceptionella twisten i slutet, trots alla ledtrådar som ges. DAILY MIRROR

Originell och djupt, djupt otäck. DAILY MAIL


Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.


Solviken av Annika Estassy är en charmig bok i en genre som jag normalt inte läser, men jag blev nyfiken på boken.

Boken handlar om Marie som har haft ett två års långt förhållande med en gift man. Hon ärver en sommarstuga ute i Stockholms skärgård. Mannen tycker att hon ska sälja huset och köpa en fin lägenhet till dem i innerstaden. Marie vill egentligen inte, men hon kontaktar en mäklare. När hon går ut med sin väninna Susanne, möter hon till sin förvåning den gifta mannen, som enligt han själv är på konferens och inte kan träffa henne. Nu är han ute och äter med sin gravida fru. Maries värld rasar. In i detta kaos kommer Niklas och Gabriel.

Marie flyttar till sommarstugan och pendlar till jobbet i Stockholm varje dag. Hon klandrar sig själv för att hon har blivit glömsk när hon varje eftermiddag ser att hon har glömt att ställa undan kaffekoppen på morgonen, men vänta lite nu, hon dricker ju te...

Annika Estassy har lyckats måla upp mycket fina personporträtt, jag vill verkligen ruska om Niklas före detta fru Ylva och sluta dottern Ebba i min famn. En härlig bok att koppla av tillsammans med!

Du hittar den säkert hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.


Johnny Panic och Drömbiblen fångar direkt med sitt härliga språk. Det är en kort novell som bara tar 40 minuter att lyssna på, men det är mycket givande minuter.

Berättarjaget i Sylvia Plaths novell Johnny Panic och drömbibeln arbetar som sekreterare på ett sjukhus. Hon ägnar dagarna åt att renskriva patienternas drömmar, men för i hemlighet in dem i sin drömbibel varje kväll, på uppdrag av den store drömskaparen Johnny Panic. Plath skrev den mörka och suggestiva berättelsen efter att ha ar betat på ett arkiv för mentalsjuka. Liksom flera andra av författarens verk berör novellen teman som depression och psykisk ohälsa, något gjorde att texterna refuserades då de ansågs vara för kontroversiella för sin tid.

Novellix ger nu ut en nyöversättning av novellen i samband med 50-årsjubileumet av Plaths hyllade roman Glaskupan .

Dröm för dröm utbildar jag mig själv till att bli den där sällsynta figuren, mer sällsynt rentav, än någon av med lemmarna på Institutet för psyko analys, en drömkonnässör. Inte någon drömstoppare, drömtydare, inte någon som exploaterar drömmar i enfaldiga hälso- och lyckosyften, utan en obe sudlad drömsamlare för drömmarnas egen skull. En drömälskare för Johnny Panics skull, allas deras skapare.

Fråga efter boken hos din bokhandlare, du hittar den säkert på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Häxjakten, andra boken i Sagan om Isfolket av Margit Sandemo. Nu är jag fast! Njuter av att ha ytterligare 45 böcker i serien framför mig, även om alla ännu inte är inlästa så står de i bokform i min hylla. (Undrar om jag kommer att skriva så många böcker i min historiska äventyrsserie om Theo och Ramona?)

I första boken Trollbunden var allting svart och hemskt. I Häxjakten är berättelsen betydligt ljusare och allt ser ut att ordna sig för Silje och Tengel. Det har gått några år sedan första boken och barnen har blivit större. Sol är tonåring och egensinnig. Silje och Tengel pratar om att flytta från dalen och börjar packa. Mitt i allt detta blir dalen anfallen, alla dödade och husen bränns ned. Silje och Tengel slänger så mycket av sina saker de kan på hästen och beger sig med sina barn uppför fjällen för att fly från knektarna. 

Hmmm, det där lät inte så mycket ljusare... Otroligt spännande är boken i allafall.

Tycker om Margit Sandemos lättlästa, fängslande språk. Kan varmt rekommendera både denna och första boken i serien, som du absolut inte behöver läsa för att läsa denna, men det är ett plus.

Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars hittar du den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.


Men... Så frustrerande, så får man ju inte sluta en bok!  
Fjällgraven av Michael Hjort och Hans Rosenfeldt är en spännande berättelse. Som vanligt är både personskildringar och miljöskildringar fängslande.  Ibland ville jag bara ropa "Nej, gör inte så!" Jag satt tyst och givetvis gjorde personen precis det jag inte ville.

När jag börjar läsa/lyssna på en bok har jag aldrig läst baksidestexten. Jag tycker det förhöjer boken att inte veta vad som ska hända. Det blir mer överraskande.

Fjällgraven börjar med två kvinnor som fjällvandrar och snubblar över ett lik, som senare visar sig vara en massgrav. Sedan får läsaren möta en afghansk kvinna, vars man har försvunnit. Hon tar kontakt med Uppdrag granskning för att få hjälp att hitta mannen. Det är många personer inblandade i härvan som sakta, men säkert börjar nystas upp och kvinnans tonårsson axlar sin fars mantel och ger sig in i den dödliga leken.

Det är en spännande bok, som avslutas mycket oväntat. Jag hoppas verkligen att Hjort/Rosenfeldt håller på att skriva en fortsättning!

Fråga efter boken hos din bokhandlare, eller köp den på nätet, till exempel hos Adlibris eller Bokus.

Ja, nu har du några böcker att välja på. Jag fortsätter sluka böcker och du kommer att hitta många fler boktips i framtiden. Här kan du läsa mina tidigare boktips.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 29 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Många bra tips här - tack! Murakamis böcker är precis som du säger, magiska! Just den du har här är en av de få jag har kvar att läsa, fast just nu står en av hans andra oläst i bokhyllan så det får bli den först! Fjällgraven står också på den väntelistan.

    SvaraRadera
  2. Hej Marina
    Tack! Det var du som tipsade mig om Murakamis böcker när vi var i bokhandeln i Singapore. Jag fotograferade just 1Q84 för att jag absolut inte skulle glömma av dem. Läser med nöje. Ska ge mig på fler av Murakami när jag läst färdigt den här sviten.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!