Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 27 mars 2014

Börjar närma mig slutet på min 29:e bok Anastasias öde

Tänk, nu är jag en bok närmare 30, som är mitt mål för 2014. Den bok som snart är klar är Anastasias öde, den 19:e historiska äventyrsromanen om Theo och Ramona som reser tillbaka i tiden.

När jag ser siffrorna jag har skrivit känns det mäktigt, snart 30 och 19:e boken i den serie som tog sin start med Tillbaka till Pompeji. Aldrig hade jag kunnat ana att det skulle bli så många böcker om Theo och Ramona, eller att jag skulle ha gett ut så många böcker på så kort tid.

Jag har ett ständigt kli i fingrarna efter att skriva, och vaknar varje morgon med huvudet fullt av ord. Det är bara att skriva. Dessutom har jag en underbar make som stöttar mig i mitt författarskap och vet hur uppslukad jag kan bli i slutskedet av en bok. Nästan inte kontaktbar. Stackars Jan...

Nu är jag där, i det skede då jag är uppslukad av boken, snart är den klar och går iväg till korrekturläsarna. Då kastar jag mig över Skräckresan med Titanic, den 2:a boken i Theo- och Ramonaäventyr, serien som påbörjades förra året med Månstenen. Omslaget är så läckert att jag känner att du måste få se det. Visst är det härligt?

Nu har jag tappat bort tråden, jag skulle ju berätta för dig om Anastasias öde. En bok som har varit både spännande och skrämmande att skriva. Ofta har tanken "Om de ändå hade gjort så istället..." farit genom mitt huvud. Ibland har jag svårt att förstå människors grymhet, som mördar utan en tanke på konsekvenserna.

Jag lär mig otroligt mycket när jag skriver mina historiska äventyrsböcker. Vet att även läsarna av mina böcker lär sig mycket, för många tackar mig för att de har fått högsta betyg i skolan, efter att ha läst någon av mina faktaspäckade böcker om Theo och Ramona och sedan fått prov i just det ämne som boken tar upp. Fick även brev från en läsare som berättade att hon hade tagit många poäng i Trivial Pursuit, tack vare mina böcker. Märker att jag själv blir allt duktigare i frågesporter, för jag läser väldigt många faktaböcker inför varje bok jag skriver.

Nej, nu har jag gjort det igen, tappat bort Anastasias öde-tråden. Antar att du är nyfiken på vad boken handlar om. Jag vet vad boken handlar om, däremot har jag svårt för att få ihop en bra baksidestext. Tills jag har fått ordning på den skriver jag så här om boken:

Den här boken handlar om den ryska tsarfamiljen och den sjuttonåriga storfurstinnan Anastasias öde, när revolutionärerna stormar tsarens palats och tar den ryska tsarfamiljen tillfånga.

Väcker texten din nyfikenhet?

Nu ska jag fortsätta skriva så boken blir helt klar och kan gå iväg till korrekturläsarna. Antar att du undrar när du kan läsa boken, den kommer ut i augusti, då börjar jag resa runt och signera den. För signeringstider kan du kika in på min hemsida under Nästa evenemang/Anslagstavlan, signeringar och föreläsningar.

Det här blev ett långt inlägg, jag som bara tänkte berätta för dig att min 29:e bok, Anastasias öde,  snart är klar...

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 28 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!