Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 22 mars 2014

En bok jag aldrig kommer att glömma: 438 dagar


438 dagar av Johan Persson och Martin Schibbye är en bok jag aldrig kommer att glömma. Den är lika spännande som den mest fängslande deckare, eller thriller, eller skräckfilm, för den är riktigt ruskig, mest för att berättelsen är sann. Det har faktiskt hänt dessa två personer, nu i vår upplysta tid, då gränser suddas ut och världen blir öppnare. Eller är det bara som vi inbillar oss?

Efter att ha lyssnat på 438 dagar är jag lite chockad över hur lätt det kan hända, att ens vardag rubbas, att man blir oskyldigt anklagad, riskerar att dö. Är oändligt glad att jag tog mig tid att lyssna på den här boken. Jag har haft mardrömmar under tiden, men det var det värt. Läs den, läs den, läs den och berätta för alla andra att de ska läsa boken!

438 dagar handlar om Johan och Martin, frilandsjournalister som tar sig olagligt över gränsen från Somalia till Etiopien och Ogadenregionen. De färdas med rebeller och fem dagar efter att de har korsat gränsen blir den anfallna av regeringsstyrkor som skjuter dem. De får ingen vård, förs bara till fängelse. Från den stunden börjar kampen för att överleva, att berätta för omvärlden att de lever och är fängslade.

Det som från början var tänkt som ett reportage om flyktingar och Lundin Oil, blir till slut en berättelse om korruption och förtryck, och om hur man överlever 438 dagar i ett fängelse, där man ligger som packade sillar på ett betonggolv, där det saknas vatten och mat. Där ingen vet att man finns.

Johan och Martin hade tur, de kom hem. Ännu sitter många av deras medfångar fängslande, journalister precis som dem, orättvist dömda för att vara terrorister, bara för att de ville berätta om de rätta förhållandena i landet.

Det här är verkligen en bok som inte lämnar mig oberörd. Läs den och sprid den!

Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 27 böcker. Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Jag lovar, jag ska läsa den! Verkligheten överträffar alltid fiktionen, sägs det ju.

    SvaraRadera
  2. Hej Ethel
    Bra! Ja, verkligheten överträffar sannerligen fiktion!
    Mycket nöje!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Kim, jag lyssnade också på boken och blev lika berörd som du. Vilken klok stark och berörande bok de skrivit. Och värdig. Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Eva
    Instämmer i alla dina ord! En fantastisk bok som berör.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!