Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 5 april 2014

Boktips: Brasilien berättar, ljud av steg

Sällan har en bok överraskat mig så mycket som boken Brasilien berättar: Ljud av steg. Det är en bok med trettiosju noveller och flera mikronoveller. Jag har sugit i mig vartenda ord, mina ögon har tårats, jag har skrattat, skakat på huvudet och förvånats. Ibland har jag till och med blivit skrämd av berättelserna. Det här är en bok som kan läsas många gånger, precis som en diktsamling, för det dyker hela tiden upp nya saker som jag missade vid första genomläsningen.

De flesta av bokens berättelser har skrivits under de senaste femton åren. Dagens brasilianska novellister visar upp en rad vitt skilda sätt att gestalta den moderna människans situation. Här finns extrem realism, formmässigt experimenterande, erotiska allegorier; här finns omsorgsfullt utmejslade karaktärer sida vid sida med klichéfigurer i masskommunikationens värld. En bok som i princip innehåller allt.

Något jag tycker mycket om är mikronovellerna, som bara är på några rader, max en enda boksida. Jag blir förundrad över hur författaren har lyckats få med så mycket handling och känsla med så få ord. En eloge till författaren Fernando Bonassi.

En bok jag varmt rekommenderar dig att läsa, en bok som jag länge kommer att bära inom mig.

Du hittar boken på Prisrunner och Bokbörsen.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 27 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!