Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 11 april 2014

Boktips: Mad about the boy av Helen Fielding


Mad about the boy av Helen Fielding var en bok som jag nästan slutade att lyssna på, eftersom den var otroligt jobbig i början. Men jag tycker om Bridget Jones och ville veta hur det hade gått för henne i livet, därför fortsatte jag lyssna, trots att uppläsaren skrek i mina öron.

En bit in i boken fängslades jag trots allt av berättelsen. Där fanns många kvickheter som fick mig att skratta, men ibland kändes det bara plumpt och lite uttjatat.

Det här är ingen bok som jag skriker: Läs! Däremot tycker jag att du ska ge den en chans om du gillar Bridget Jones, i övrigt kan du vara utan boken.

I Bridget Jones. Mad about the boy har Bridget Jones fyllt 50, fått två barn, det är fortfarande trassligt på kärleksfronten, och sociala medier gör inte livet lättare.

Vad gör man om en väninna har 60-årsfest samma dag som ens pojkvän har 30-årsfest? Är det fel att ljuga om sin ålder när man nätdejtar? Är det värre att dö av botox eller att dö av ensamhet till följd av rynkor? Twittrar verkligen Dalai Lama eller är det hans assistent? Är det vanligt att få färre följare ju mer man twittrar? Är det normalt att vara för fåfäng för att ta på läsglasögonen när man kollar om ens toyboy har huvudlöss? Är det samma sak att ligga med någon efter 2 dejter och 6 veckors messande som det var att gifta sig med någon efter 2 möten och 6 månaders brevskrivande på Jane Austens tid?

Bridget Jones grubblar över dessa och andra dilemman medan hon snubblar fram i tillvaron som ensamstående mamma och försöker twittra och sms:a samt återerövra sin sexualitet i det som vissa omoderna människor kallar "medelåldern".

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding blev ett fenomen som lästes och älskades av kvinnor världen över. Bridget Jones - den roliga, rebelliska antihjältinnan som alla kan känna igen sig i. Väger för mycket, dricker för mycket, ÄR för mycket. Men samtidigt osäker och sårbar.

Även om vissa recensenter har sagt att boken inte gick att lägga ifrån sig håller jag inte med. Ska bli kul att höra vad du tycker om boken.

Du hittar den säkert hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 29 böcker. Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Tror vi känner lite likadant, Kim! Funderar lite på om det är en bok som man helst ska läsa på engelska, kanske går en del skämt och vitsar inte riktigt att översätta? Bara en tanke för jag blev så oerhört störd över så många saker som var så plumpa i boken. För mig är det verkligen en bok man kan vara utan. Kanske blir filmen roligare - för det kommer säkert en film.

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Vi brukar tycka detsamma om det mesta Eva :-)
    Kanske är det så att skämten förstörts genom översättning som du säger...
    Hoppas verkligen att filmen blir roligare.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det verkar rolig! Jag visste inte ens att den fanns, så tack för tips! Fast det får nog bli den engelska versionen då... :)

    SvaraRadera
  4. Hej Anna
    Jo, den är bitvis kul. Ja, läs den på engelska, det blir nog bättre. Hoppas du gillar den.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!