Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 22 maj 2014

Game of Thrones

Game of Thrones
Efter att länge ha stått emot, såg jag första avsnittet av fantasyserien Game of Thrones. Det räckte för att få mig fast! Nu har jag sett alla tre säsongerna och väntar ivrigt på den fjärde som alldeles nyss har börjat sändas i USA och på C More och HBO Nordic. Jag får vänta tills serien kommer ut på dvd.


Filmerna
Filmerna är gjorda utifrån Georg RR Martins boksvit A song of ice and fire, som har sålt i över 25 miljoner exemplar, den har blivit en av världens största tv-serier och gjort fantasy folkligt.



Hittills har tv-bolaget HBO bara planerat för sju säsonger av serien, men det kan även bli en åttonde.


Böckerna
Arbetet med böckerna har pågått i 23 år och hittills består serien av fem delar.

Nu har två svenskar, Elio Carcia och Linda Antonsson, i samarbete med Georg RR Martin börjat skriva en sjätte del i serien.



Sagan om is och eld
Bokserien heter Sagan om is och eld på svenska och de finns även som ljudböcker. Jag har just laddat ned den första boken i serien för att lyssna på.

Samtliga titlar i serien är:
Kampen om järntronen (A Game of Thrones)
Kungarnas krig (A Clash of Kings)
Svärdets makt (A Storm of Swords)
Kråkornas fest (A Feast for Crows)
Drakarnas dans (A Dance with Dragons)

Dessutom på engelska:
The Winds of Winter
A Dream of Spring 

Det finns även tre kortromaner som utspelar sig 90 år innan händelserna i serien Game of thrones:
The Hedge Knight
The Sworn Sword
The Mystery Knight   


Vad är det då som är så speciellt med Game of Thrones?
I serien får man följa många olika personer, händelserna utspelar sig på många platser, i en värld som känns verklig, trots att det är en fantasivärld med drakar.

Flera familjers öden sammanstrålar i en enda strävan, att sitta på järntronen som är smidd av drakeld och består av mängder av sammansatta svärd.

Här möter du både starka kvinnor och svaga män, tropisk hetta och arktisk kyla, då får ta del av både de rika och fattigas strävan efter att uppnå sina livs mål. En del har bara målet att överleva dagen, andra att bli härskare över alla riken.

Min favorit i serien är Daenerys Stormborn, Drakarnas moder. Hon börjar som en ung flicka, helt styrd av sin äldre bror, som låter gifta bort henne för att han ska få tillkomst till järntronen. Men hon är mer än en dum blondin som låter sin bror bestämma över sig. Hon vill själv ta makten och sitta på järntronen. När hon säger Drakarys, blir männen brända till aska av hennes drakar. De drakar hon själv har tagit fram genom ägg hon fått som bröllopsgåva.

En annan sak som är mycket annorlunda i den här serien är att ingen går säker för döden. Även den mest älskade huvudperson kan dö, ofta väldigt dramatiskt. Och sådant är livet, döden lämnar ingen i fred. Även om jag skriker högt när en av mina favoriter dödas på ett försåtligt sätt, inser jag att det är just det här som gör att jag älskar att se serien.

Där finns en dvärg, Tyrion Lannister, som är son till en hög man. Hånad av sin far och sina syskon, tar han hjälp av spriten och horor för att leva sitt liv. I takt med att serien fortsätter växer Tyrion från att ha varit en elak, hatad man (i mina ögon), till att bli en mycket sympatisk person (i mina ögon).

Hoppas att varken Tyrion eller Daenerys blir dödad i nästa säsong. Får skynda mig att läsa böckerna.

I väntan på fjärde säsongen på dvd ska jag sätta mig och lyssna på samtliga böcker.

Om du inte redan har sett serien kan jag varmt rekommendera den, eller du kanske ska börja med att läsa böckerna.

Fråga efter dem hos din bokhandlare, eller köp dem på nätet, till exempel hos Adlibris eller Bokus. Vill du hellre se filmen hittar du serien hos Dischop.

Kramisar Kim, ett Game-of-thrones-fan

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 29 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!