Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 12 juni 2014

Firade Bröllopsdag 35 år tillsammans på Korrö

Igår hade Jan och jag vår bröllopsdag, 35 år tillsammans. Det tyckte vi var värt att fira.
Eftersom Jan inte gärna vill vara med på bild, fotograferar han gärna mig. Han överraskade mig med att ta med mig på lunchutflykt till Korrö. Det här var en plats vi aldrig tidigare hade besökt, men hört talas om på grund av den mysiga miljön och goda maten.

Både området och restaurangen var mycket större än vad vi trodde och låg så här vackert utefter Ronnebyån.

Vi hade hört att deras Korrö-Wienerschnitzel var något utöver det vanliga, så den tog vi. Även Raggmunken luktade förförande gott när servitrisen gick förbi med tallrikarna. Wienerschnitzel var precis så god som vi hade hört att den skulle vara, men så gigantisk stor. På bilden ovan ser du den och det är en mycket stor tallrik, jag åt dubbelt så mycket som vanligt, ändå var det mer än hälften kvar av schnitzeln. Jan lyckades nästan äta upp hela.


Corra kvarn hittar man i böckerna på 1600-talet. I slutet av 1800-talet blomstrar Korrö med garveri, färgeri, såg, kvarn och handelsbod med mera. Här delar sig Ronnebyån och bildar en ö som förbinds med två gamla stenbroar. 1948 var Korrös hantverkshistoria till ända. Då lades de sista verksamheterna ner. Men i den gamla kvarnen, sågen och färgeriet kan man idag se hur arbetet bedrevs i svunna tider.


 Här ser du sågverket, som drevs av vattenkraft.

I bakgrunden ser du restaurangen där vi just intagit världens godaste bröllopsdagslunch.

 Här är vi inne i sågverket.

 Här ser du självaste sågen.

Vacker bild på vattenhjulet till sågverket.

Sedan 1950 har det funnits vandrarhem på Korrö. Idag finns det 15 byggnader, varav fem används som vandrarhem. Korrö Naturreservat bildades i början av 70-talet. Du kan ströva fritt i Korrö hantverksby - titta in i de gamla byggnaderna och koppla av i den stämningsfulla miljön.





Omgivningen är oerhört vacker.Mycket rofylld, eftersom det inte var så många fler människor här just då.

Här ser du dammluckorna.

 Det här är herrgården på området.




När jag går omkring i området känner jag inspirationen flöda inom mig och tänker att här skulle man kunna spela in en film, eller skriva en bok som utspelar sig här, och det är just vad en av mina författarkollegor håller på med. Jag förstår henne, det är en oerhört inspirerande plats.

Det är både en känsla av Emil i Lönneberga och Barnen i Bullerbyn över området.

 Här ser du kvarnen där mjölet maldes förr.

Baksidan på kvarnen och Ronnebyån. Om du tycker att det verkar mysigt här och vill besöka platsen kan jag berätta att de har kanotuthyrning och massor med annat spännande. Kika in här på Korrös aktivitetssida för att se vad som är på gång i sommar. Jag kommer definitivt att åka dit igen, om inte annat så för matens skull.

Vi åkte vidare till en stor sjö och en fin badplats, det var bara en husbil och ingen som badade, trots att det var 23 grader i sjön, ja där fanns inga människor alls, varken på stranden eller i vattnet.

Jag blev riktigt badsugen, men nöjde mig med att gå ut på bryggan för att njuta av vattnet.

När vi kom hem korkade vi upp en flaska champagne och åt en skål jordgubbar till det. Ja, det var verkligen en helt underbar bröllopsdag. Jag reflekterade över att om 35 år är jag 95 och Jan 100. "Då åker vi till Korrö igen", var Jans kommentar. Hoppas vi lever och har hälsan, då är möjligheten stor att vi åker dit, men innan dess kommer vi säkert att åka dit många gånger.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

5 kommentarer:

  1. Grattis till er! Hoppas ni gör om utflykten!
    Fantastiskt fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Hej Ann
    Tack så mycket. Ja, det kommer vi garanterat att göra.
    Det är naturen som gör bilderna så vackra ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Grattis till er båda! 35 år är verkligen en lång tid. Vilket vacker miljö du presenterar för oss läsare. Så fint! Kram

    SvaraRadera
  4. Vad vackert! Grattis till bröllopsdagen!

    SvaraRadera
  5. Hej Emmelie
    Ja, där var bedårande vackert!
    Tack så mycket!
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!