Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

onsdag 4 juni 2014

Tävling: Årets bästa egenutgivna bok

Det här är en tävling du inte får missa om du har gett ut din bok på eget förlag.


Nu ska bästa egenutgivna boken utses
Books On Demand (BoD), Europas ledande självutgivningsföretag, initierar nu Indie Book Awards för att utse årets bästa självutgivna bok. Tävlingen, som organiseras i samarbete med föreningen Egenutgivarna samt självpubliceringstjänsterna Nomen förlag, Solentro och Vulkan, välkomnar alla som innan den 17 augusti 2014 gett ut en svenskspråkig bok på egen hand.

I flera länder har Indie Book Awards, såsom Prix de l´auteur sans i Frankrike och Next Generation Indie Book Awards i USA, tjänat som en språngbräda för flertalet egenutgivare. Idag lanseras tävlingen i Sverige, på www.indiebookawards.se.

– Självpublicering har inneburit – och innebär – en demokratisering av bokbranschen och öppnat upp för många, många fler att förverkliga sina författardrömmar. Med Indie Book Awards vill vi i branschen dels lyfta fram guldkornen bland publikationerna, dels ge författarna en unik chans att bli bedömda av en professionell jury, säger Florian Geuppert, VD på BoD.

Juryn i Sveriges första Indie Book Awards består av författaren och egenutgivaren Kim Kimselius, marknadsföringsexperten Erik Modig, Akademibokhandelns butikschef Eva Löfstedt, bokformgivaren Jens Andersson och Christian von Essen, chefredaktör på tidningen CityXpress.

Kategorierna i tävlingen är skönlitteratur och fackböcker. Bedömningskriterierna är – utöver helheten – bokens textkvalité, omslagsdesign samt eventuella marknadsförings- och försäljningsaktiviteter som författaren gjort för att lyfta sin bok.

Utöver erkännandet som författare får vinnaren en resa till Berlin för två, inklusive flyg, hotell och en kulturupplevelse. Tävlingsperioden sträcker sig mellan 30/5–17/8 2014 och vinnaren koras på bokmässan i Göteborg. Föreningen Egenutgivarna samt självpubliceringstjänsterna Nomen förlag, Solentro och Vulkan medverkar också i projektet.

Se mer information om tävlingen på www.indiebookawards.se. Eventuella frågor mailas till info@indiebookawards.se, eller till:
Presskontakt: BoD™ – Books on Demand Vera Wunderlich Marketing och BR BoD Sverige Tel: 08- 463 10 97 E-post: vera.wunderlich@bod.se
Om BoD

BoD™ är europeisk marknads- och teknologiledare inom digital bokutgivning och en plattform för författare som själva vill stå för utgivningen av sina böcker, såväl tryckta böcker som e-böcker. Varje författare bestämmer själv över innehåll, formgivning, form och pris. BoD ser till att böckerna finns tillgängliga i alla traditionella bokhandlar och i de flesta nätbokhandlar. E-böcker, som publiceras med BoD, säljs i alla svenska e-bokhandlar, Apple iBookstore och på Google Play. Ytterligare information finns på www.bod.se.

Eftersom jag sitter med i juryn kan jag tyvärr inte vara med och tävla. Önskar dig stort lycka till!

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

6 kommentarer:

  1. Vilken utomordentligt trevlig idé! Jag hoppas den kommer att fortsätta så att vinnare utses varje år. God idé också att ha en egenutgivare som verkligen lyckats i juryn, det ger seriositet åt tävlingen tycker jag. Vem kan vara bättre att bedöma?

    SvaraRadera
  2. Hej Eva

    Ja, det tycker jag också. Förhoppningsvis kommer priset att delas ut varje år.
    Tack för de fina orden :-)
    Har du någon bok att delta med?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Hej John
    Verkligen! Har du någon bok att delta med?
    Kram Kim

    SvaraRadera
  4. Grattis Kim! Kanske jag försöker med min bok... Fast det där med marknadsföring är jag rätt kass på.

    SvaraRadera
  5. Hej Astrid
    Tack! Tycker det ska bli mycket spännande att få gå igenom alla inskickade böcker.
    Tycker absolut att du ska skicka in din bok! Lycka till!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!