Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 4 juli 2014

Boktips:Oceanen vid vägens slut

Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman var en bok som grep tag i mig och jag kunde inte sluta lyssna när jag väl kommit in i boken. De första raderna fångade mig inte, men jag ger alltid en bok ett bra tag att charma mig och jag blev inte besviken, efter bara några minuter var jag helt fast.

Eftersom jag aldrig läser baksidestexter, nåja, nästan aldrig, så hade jag ingen aning om vad den här boken skulle handla om. Tänkte att det var en skönlitterär bok om en människas liv. Men oj vad jag blev förvånad.

Oceanen vid vägens slut handlar om en man som far tillbaka till sin barndoms trakter. Där sätter han sig vid kanten av en damm och plötsligt är han tillbaka i sin barndom, han minns när han var sju år, hur hans katt blev överkörd av gruvarbetaren som var inneboende hos dem. Det liksom startade hela händelsekedjan, plötsligt dyker det upp pengar på de mest konstiga ställen, gruvarbetaren hittas död i den lille pojkens pappas bil.

Sjuåringen blir lämnad i det närmaste huset medan pappan tillsammans med polisen undersöker bilen. Det är då hela äventyret börjar. Lettie, en elvaårig flicka som bor i huset, tar med sjuåringen till Oceanen, som visar sig vara bara en damm i sjuåringens ögon. Det visar sig dock att den där dammen är något helt annat än en liten pöl med vatten.

Det här är en bok om magi, onda krafter, vänskap och ond, bråd död. Jag tyckte väldigt mycket om den och rekommenderar den varmt till dig om du har ett öppet sinne för magi och världar i andra dimensioner.


Du hittar säkert boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris eller Bokus.

Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Hej Kim,

    Den lät onekligen annorlunda och spännande, tack för tipset

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Veronica
    Ja, det är en mycket annorlunda och fängslande bok. Rekommenderar den varmt!
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!