Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 6 september 2014

Boktips: Hjärnkoll på vikten

Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar och Gunilla Eldh.

Det här var intressant läsning. Under en längre tid har jag funderat över om mina återkommande feberattacker kan ha något med socker att göra. Efter att ha läst Hjärnkoll på vikten och Matrevolutionen är jag övertygad om att min misstanke stämmer. Nu testar jag med LCHF ett tag och försöker utesluta socker så mycket jag kan. (Recension av Matrevolutionen kommer om två veckor.)

Eftersom jag alltid har försökt äta bra mat, naturliga råvaror, mycket frukt och grönt, känns det naturligt för mig att läsa den här typen av böcker för att få veta  mer. Om du själv har funderingar på vad socker kan ställa till med tycker jag du ska läsa den här boken.

Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen.

Sen den första utgåvan 2010 har nya och gamla forskningsrön diskuteras inom vetenskapen och våra mat- och motionsvanor har blivit ett hett ämne i den allmänna debatten. Nyutgåvan har kompletterats med nyskrivet material om dessa rön och med kapitel om LCHF och fruktos.

Hjärnkoll-böckerna har sålt i närmare 100 000 exemplar. Hjärnkoll på viktenkommer ut i åtta länder.



Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Dagens rubrik på Kim M Kimselius Författarblogg är "Boksläpp av Skräckresan med Titanic".

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Hjärnkoll på maten (samma författare) är också bra, den fick ligga framme när stora barnen bodde hemma och det blev i a f lite reflektioner över vad man stoppar i sej. Intressant med vad socker ställer till. Hoppas du hittar lösningar på det som ställer till det för dej! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Anna
    Tack för tipset, då ska jag läsa den boken också, eftersom jag tyckte den här var så intressant.
    Inga feberattacker sedan jag började med LCHF, få se om det håller i sig så. Tack, hoppas jag har hittat lösningen.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är absolut peppad på att läsa hjärnkoll boken. Har lånat hem den om maten. Det är liksom så "du blir vad du äter". Ordet om sockrets farlighet borde spridas. (Det vore nice att få gå på bokmässan, aldrig varit där. Inträdet)

    SvaraRadera
  4. Hej Linda

    Är Hjärnkoll på maten bra? Ja, jag håller med dig, läser många böcker om maten just nu och samtliga säger samma sak om socker: "Livsfarligt!" "Borde ha varningstext!" etc.

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!