Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 17 oktober 2014

Besviken på Allegiant av Veronica Roth

Allegiant av Veronica Roth är en stor besvikelse.

Älskade den första boken i serien, Divergent. Skarpa personporträtt, härliga miljöskildringar och en bra handling. Efterföljaren kändes meningslös och bara utfyllnad till "The grand final!" som inte alls blev någon stor final.

Allegiant känns som ett hastigt ihopkok för att hålla deadline. Personporträtten är menlösa, i stort sett ingen handling alls. Miljöskildringarna är ytliga och ger mig ingen känsla av hur det ser ut. I stort sett en enda stor besvikelse.

Dessutom har jag lyssnat på boken, vilket också var en stor besvikelse. Två uppläsare, en för varje huvudperson, en kvinnlig och en manlig. Vilket inte alls känns bra. Dessutom är inspelningen inte redigerad och alla omläsningar som uppläsarna har gjort är fortfarande kvar.

Jag gav boken 5,5 timma av min tid och med 6,5 timma kvar gav jag upp, eftersom det fortfarande var en intentsägande bok som inte gav mig något mer än irritation. Innan jag slutade lyssna gick jag in på nätet och läste vad andra tyckte om boken, för jag hade trots allt förhoppning om att det skulle komma en vändning. Men många tyckte som jag, i alla fall de utländska läsarna. De svenska läsarna är snällare i sin bedömning av boken.

Önskar jag bara hade läst Divergent, för den var verkligen bra. Den här boken kan jag dock inte rekommendera. Vill du läsa en riktigt bra fantasybok kan jag istället rekommendera De utvalda.



Den får två stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

6 kommentarer:

  1. Tyvärr håller jag med i vd du skriver. Divergent var en stark start, sedan blev det sämre. Misstänker också tidsbrist som en av orsakerna, vilket är tråkigt.

    Dock läste jag Allegiant till slut, och det är jag glad för. Många andra har tyckt illa om boken på grund av slutet, medan jag ändå skulle ge den aningen högre betyg än du enbart för att författaren vågade skriva just det slutet för Tris och Four.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker jättemycket om Divergent och Insurgent, men gillar inte alls Allegiant. Jag har tagit mig igenom ungefär halva boken, och kommer nog inte att avsluta den. Den är inte alls lika bra och spännande som de första böckerna i serien.

    SvaraRadera
  3. Hej Författardrömmar

    Så härligt att höra att du tycker samma sak. Kom också till halva boken men gav upp, för det finns så många andra bra böcker att låta sig uppslukas av.

    Hoppas du hittar någon annan som ger dig den där härliga känslan som jag tror Divergent gav dig.

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera
  4. Hej White Lily

    Är imponerad av att du orkade läsa boken till slut! Jag kommer inte att läsa något mer av den här författaren. Gör du?

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Jo, jag kommer troligen att prova läsa mer av henne, så dåliga tyckte jag inte att böckerna var. Att du läste en oredigerad ljudbok är ju inte författarens fel. Jag läste pappersvarianten, och kunde "skumläsa" de mer trista avsnitten, vilket säkert medförde att jag fick en bättre uppfattning av den.

    Att andra boken blev något av en upprepning av första och transportsträcka till tredje är ju ganska vanligt i trilogier. Jag tror nog jag kan gissa vad hon ville göra med sitt slut - och beundrar henne för att hon vågade - men jag tror att hon skulle behövt både mer erfarenhet och mer tid för att få till det. Idén är bra, men upplägget blev tråkigt.

    Jag har inte läst så många andra recensioner av böckerna, men de flesta som är besvikna verkar vara det just pga det slut som jag tycker hon var modig nog att skriva.

    SvaraRadera
  6. Hej White Lily

    Ja, jag tror du hade en fördel som läste boken och inte lyssnade på den. Då kan man skumma de mindre bra bitarna och blir inte lika irriterad över handlingen.

    Jag har läst många engelska recensioner, och det var inte bara slutet de retade sig på.

    Jag förstå att slutet är mycket annorlunda, sådant är bra, det tycker jag också om. En eloge för det, även om jag inte känner till slutet.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!