Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 26 oktober 2014

Boktips: Matrevolutionen, ät dig frisk!

Matrevolutionen av Kostdoktorn Andreas Eenfeldt.

Det här var en mycket intressant bok, som jag tagit god tid på mig för att läsa. Mycket på grund av att jag verkligen ville komma ihåg allt jag läste, men också på grund av att livet rusar fram i turbohastighet just nu. Direkt efter jag hade läst den här boken läste jag Hjärnkoll på vikten, som jag recenserade för några veckor sedan.

Tillsammans fick de här böckerna mig att övergå till LCHF-kost på försök, eftersom jag under ett par års tid haft återkommande feberattacker som sänker mig ett par dagar. Läkarna hittar inget fel, så jag har försökt att själv tänka efter vad det kan bero på.

I Matrevolutionen får jag lära mig att socker kan ge kroppen ett konstant inflammationstillstånd. Okej, då kanske febern kommer därifrån, tänkte jag. Därför testar jag nu LCHF.

Boken talar om betydligt mycket mer än så. För många är det en bok man ska läsa om man vill gå ned i vikt. Jag gick ned 2 kilo på några dagar när jag började med LCHF, även om det inte var syftet med omläggningen av kosten.

Den här boken har allt det jag sökte efter och jag rekommenderar den varmt.

Här kan du läsa lite mer om boken:
"En vetenskapligt välunderbyggd bok, skriven av en läkare som verkligen själv hanterar överviktiga och sjuka patienter."

FREDRIK NYSTRÖM, professor i internmedicin

"Matrevolutionen är en bok som jag hoppas att så många som möjligt läser! Den visar på ett mästerligt sätt vilka grava systemfel som många av dagens kostråd bygger på och hur förda bakom ljuset vi alla blivit under lång tid."

JONAS COLTING, 4-faldig VM-medaljör i triathlon

Solveig tappade 168 kilo. Kennet kunde lämna tillbaka tio av sina tolv mediciner till apoteket. Ett epileptiskt barn slutade plötsligt få anfall. Nya fall dyker upp dagligen och de har något gemensamt. Fascinerande nog har de börjat äta tvärtom mot vad de tidigare fått höra var nyttigt.

Läkarvetenskapen har länge blundat för sådana berättelser. Men nu händer något. Allt fler moderna stora studier visar att det är dags att tänka om. Gårdagens lightprodukter inte bara smakar sämre och är fyllda av tillsatser. De visar sig också vara dåliga för vikten och hälsan. Det är hög tid för riktig mat igen.

Detta är en revolution. Vill du också äta dig till en bättre hälsa?

ANDREAS EENFELDT är läkare och driver Sveriges största hälsoblogg Kostdoktorn.se. Här är kunskapen som dagligen får 10 000 att besöka den - och mer. Boken avslutas med ett guideavsnitt fyllt av tips och recept samt vanliga frågor och svar: Allt du behöver för att starta din egen matrevolution.




Den får fem stjärnor av fem möjliga.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Spännande Kim! Jag behöver nog fundera igenom min kost. Bort med socker, det tror jag på. Men det är svårt.

    SvaraRadera
  2. Hej Eva
    Ja, det är grymt svårt att ta bort sockret, jag faller tillbaka i fällan ibland. Därför läser jag fler böcker i den här genren för att hela tiden påminna mig om att sockret ska bort ur kosten. Rekommenderar dig varmt att läsa boken.
    Lycka till med matstädningen ;-)
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Att äta sig frisk låter som ett mycket bra recept! Ska lägga boken på minnet!

    SvaraRadera
  4. Hej Marina
    Ja, det var en mycket bra bok, en som man kan gå tillbaka och läsa lite då och då, för att friska upp minnet.
    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!