Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 10 oktober 2014

Föreläsningsturné i Partille

Den här veckan har jag tillbringat i Göteborg, en av de första föreläsningsveckorna jag tillbringar i Partille Stories projekt. Det är en fantasytävling för alla skolelever i Partille. Jag kommer att vara här i fyra veckor för att inspirera barnen att skriva, med hemresor däremellan för att föreläsa i Blekinge och pussa på make och hundar.
Kim M Kimselius 7 oktober 2014
Har besökt två olika skolor, både mellanstadiet och högstadiet och mött många underbara elever samt hjälpsamma lärare. Har föreläst fyra lektioner varje dag. Ett härligt arbete, men det tar också mycket energi. Men... Ibland ger eleverna mig energi tillbaka, framförallt inspirerar de mig till att vilja skriva när jag kommer tillbaka till hotellet.

Utsikt från frukostrummet på Apple Hotel Göteborg
Bott på Apple hotel i Göteborg, ett härligt hotell med trevlig, hjälpsam personal. Häromdagen var där en receptionist som blev alldeles till sig när hon såg vem jag var. Hon älskade mina böcker och hade läst dem sedan hon var liten.

Utsikt från mitt hotellrum
Önskar det hade varit varmare, för stället påminner lite om Ystad Saltsjöbaden Spa där jag tillbringade några underbara dagar i april/maj. Tänk att ta ett dopp i den här poolen! Visst hade jag kunnat göra det nu också, om jag bara hade tänkt på att ta med mig baddräkten. Det har varit varmt och skönt, regnat på natten och mulet eller soligt på dagarna. Runt +15-16 grader.

Badrummet Apple Hotel Göteborg
Om det finns någon nackdel med hotellet är det att det måste ha varit en jätte som har satt upp badrumsspegeln, för jag ser bara en bit av näsan, ögonen och pannan när jag tittar i spegeln. Undrar om jag kan be om en pall för att kunna se mig i spegeln...

Utsikt från "Borgen" på Oxledsskolan i Partille
När jag besökte Oxledsskolan var det härlig soluppgång över husen och vacker utsikt från Borgen som byggnaden kallades där jag skulle föreläsa. Här blev jag mottagen av tredjeklassare som sken upp så fort jag steg in i korridoren. De visste direkt vem jag var och jag fick många kramar den dagen.

Biblioteket på Oxledsskolan Partille
Så här mysigt var det i biblioteket, efter att jag hade möblerat om i väntan på att eleverna skulle anlända. Här tillbringade jag fyra lektioner, med många entusiastiska barn som sög i sig vartenda ord jag sa.

Det har inte blivit så många foton tagna, jag har haft fullt upp med att följa GPS:n för att hitta till platserna, undvika de miljontals bilar som finns här (jämfört med den glesa trafiken i Blekinge), prata med alla entusiastiska elever och lärare och bara vara och njuta av stunden, glädjen över att kunna inspirera andra att vilja läsa och skriva.

En elev frågade mig om jag inte var orolig för att få konkurrens nu när jag lärde alla eleverna mina skrivknep. En annan elev blev nästan förtvivlad när han såg hur många böcker jag hade skrivit: "Hur ska jag hinna läsa alla de här! Jag måste ju, de verkar jättespännande!" :-)

När jag håller mina föreläsningar berättar jag en hemlighet för eleverna, mot löfte om att de inte berättar hemligheten för någon utanför klassrummet och inte skriver om den på nätet. En dag träffade jag storebror till en av de pojkar jag träffade i måndags. Storebror berättade att lillebror hade kommit hem lycklig på måndagseftermiddagen, viftat med min autograf och berättat att han visste en hemlighet om mig. När storebror ville veta vad det var sa lillebror: "Om jag berättar det mördar författaren mig!" Då sa storebror: "Om du inte berättar det mördar JAG dig!"

Det verkar som om lillebror hade mer respekt för mig, eftersom storebror inte fick veta min hemlighet förrän det var dags för hans möte med mig.  När jag berättade det här för Jan sa han förskräckt: "Du hotade väl inte att mörda dem?" Jag skrattade åt hans kommentar och svarade att det skulle jag aldrig i min vildaste fantasi ha kommit på att säga. Men kanske jag såg barsk ut när jag fick dem att lova hålla löftet...

Har mött många underbara elever, men häromdagen mötte jag en person som jag kommer att bära inom mig länge. Han stal en bit av mitt hjärta med sin glädje och öppenhjärtighet. Hans fantasi och livsglädje inspirerade mig och gav mig förnyad energi. Jag tror att den unge mannen kommer att bli något stort. Tänk vad många underbara barn det finns.

Hotellet ligger nära Delsjön där det finns många fina promenadvägar. Än så länge har jag bara utforskat närområdet. Har varit helt slut vissa dagar när jag kommit tillbaka till hotellet, sovit en stund och laddat batterierna inför nästa dag. Dessutom har jag tränat yoga. Lite hårt på stengolvet i hotellrummet, men gymmet är stängt och jag vill inte missa min träning.

Tror att de är nöjda med mina föreläsningar, för de har redan börjat boka mig för flera dagar till i Göteborg/Partille, nu kommer jag vara här totalt fyra veckor. Det har jag inget emot!

Föreläsningsturné i Partille.
Tillbaka i Göteborg
Jag undrar
Möten
Så många goa skratt.
Då var det dags igen.
På plats i Göteborg igen.
Att hitta tid för skrivandet.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. oh var du i Partille! det är här jag bor ju...synd att man missade dig. synd att man inte går i skolan och kunde höra föreläsningen nu haha. Kommer du till Partilles bibliotek? :)

    // Mariam

    miniscorner.blo.gg

    SvaraRadera
  2. Hej Mariam

    Jag kommer att vara flera veckor i Partille och föreläsa i skolorna. Du får tipsa biblioteket, kanske vill de passa på att boka upp mig också, när jag ändå är där ;-)

    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Vad roligt Kim! Tror det är jätteviktigt med författarbesök med tanke på barn och läsning!

    SvaraRadera
  4. Hej Anna

    Ja, det märks att eleverna blir inspirerade efter vårt möte och det blir jag också.

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!