Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 15 november 2014

Boktips: Ett sötare blod av Ann Fernholm


Ett sötare blod av Ann Fernholm.
Efter att ha läst den här boken vill jag aldrig mer äta något sött. Ändå trycker sötsuget på dagen efter och hjärnan försöker förtränga allt det jag har läst, men nej, jag går inte på det. Det här är en mycket upplysande, välskriven bok om faran med att äta mycket socker. Inte bara det att man blir tjock, det finns så många andra nackdelar med socker; synen försämras, man kan få diabetes, demens och mycket, mycket annat. En bok jag verkligen tycker du ska läsa!

Lite mer om boken:
Med kolesterolet i fokus har forskare gett oss kostråd: dra ner på fettet. Mindre fett i maten skulle också göra oss smalare. Men det har blivit precis tvärt om. En epidemi av fetma och diabetes har drabbat stora delar av världen.

I Ett sötare blod granskar vetenskapsjournalisten Ann Fernholm historien bakom våra kostråd. Hon ger en ny bild: socker höjer dina blodsocker. Det triggar en inflammation som påverkar hela din kropp: hjärta, hjärna, blodådror och muskler. Aldrig tidigare har mänskligheten ätit så mycket socker som nu. Boken Ett sötare blod visar hur snabba kolhydrater kan påverka allt från nyföddas vikt till tidpunkten för puberteten, möjligheter att bli gravid och risken för cancer. Det är en lättläst berättelse om hur din hälsa påverkas av vad du äter.

Spännande som en thriller och lättillgänglig även för den som inte har vetenskaplig skolning. Malin Nordgren, Dagens Nyheter

Författaren har doktorerat i molekylär bioteknik och vet hur man läser forskarrapporter. Slutsatsen hon drar är en riktig rysare: Socker ger dig hjärtinfarkt, socker gör dig dement, socker eldar på din cancer, socker stör din ägglossning, socker dödar i förtid... Ingalill Mosander, Aftonblader

Fast boken är en mycket noggrann genomgång av vetenskapliga studier så sträckläste jag den, som om det vore en bra deckare. På sätt och vis är den det. Liv står på spel. Ditt eget. Debatten om vilken kost som är bäst att äta har i och för sig pågått länge. Vad Fernholm gör är att lyfta fram vetenskapen i detta inflammerade debattämne. Thomas Lunds, Värnamo Nyheter

Den som införskaffar den här boken kommer inte att ångra sig, den hör hemma i den översta divisionen av nutritionsböcker och rekommenderas starkt. LCHF.se

Jag har funderat en hel del på det här med socker i blodet och vilken skada det gör att ha högt blodsocker. Särskilt efter att ha läst boken Ett sötare blod... , en av de bästa faktaböcker jag läst. Johanna Ekne, Kostrådgivarna

Alla borde vara rädda om sitt blodsocker och hålla nivåerna så låga som de kan med hjälp av lågkolhydratkost och motion. ... Läs boken för det är en av de bästa jag har läst och jag rekommenderar den varmt. Anna-Maria Johansson, Ultimat.nu




Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris och Bokus.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jag har också läst den nyligen, tillsammans med ett par till böcker i samma ämne. En riktig ögonöppnare!

    SvaraRadera
  2. Hej Elisheva
    Jag har också läst flera böcker i ämnen. Instämmer i att det öppnade mina sockerstinna ögon också.
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!