Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 14 november 2014

Boktips: Stjärnklart av Lars Wilderäng är otäckt spännande

Stjärnklart av Lars Wilderäng

Ännu en gång har Lars Wilderäng lyckats skrämma mig och göra mig sömnlös med en av sina böcker. Han är en mästare på att gripa tag om läsaren och få mig att tro att allt det han beskriver verkligen är sant och händer just då i det ögonblicket.

Jag kom på mig själv med att fundera över vad jag hade för konserver hemma, om jag hade några kontanter etc. Jag är en överlevare och har tänkt i samma banor som Wilderäng, långt innan jag läste boken, även om jag inte sett en lika skrämmande framtid som han har gjort i sin bok.

Jag är förberedd, är du? Kanske inte ännu, men du kommer att vara det när du har läst Stjärnklart!

Personporträtten är mästerliga, många skilda livsöden länkas ihop och visar på hur liten världen trots allt är. Jag gråter när någon dör och Lars ska ha en eloge eftersom han inte tvekar att döda huvudpersonerna, det gör berättelsen mycket trovärdig, för det är just så livet är, vem som helst kan dö, när som helst, ingen är förskonad från döden.

När de sista orden hade förklingat, undrade jag inom mig om det skulle komma en uppföljare. När jag lade in fotot på boken såg jag del min glädje att det stod FÖRSTA DELEN. Det gjorde mig jätteglad för jag vill veta mer om alla personer i boken Stjärnklart som har blivit en del av mitt liv sedan jag har läst boken. Läs den!


Blev så exalterad när jag skrev den här recensionen att jag höll på att glömma att berätta vad den handlar om.

Stjärnklart handlar om helt vanliga människor, i deras vardag där allt plötsligt ställs på ända när elektroniken slutar att fungera. Först händer det vissa produkter och på vissa platser, men problemen sprider sig och får ödesdigra konsekvenser. Storstäderna är uppbyggda runt teknik och allt stannar av när inte elektroniken fungerar.

I boken får du möta allt från enskilda personer till hela familjers öden och följa deras kamp för ett drägligt liv när allt det normala upphör att fungera.

Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Här kan du läsa Bokus intervju med Lars Wilderäng:
Din nya bok har seglat upp som en riktig bubblare hos oss på Bokus, du verkar ha en trogen publik - vad tror du att det beror på?
Mina första två böcker, Midvintermörker och Midsommargryning, gav mig en mycket trogen läsekrets, då det inte har funnits några liknande svenska böcker i genrén sedan 80-talet. Tillsammans med ordentlig verklighetstrogen research, högt tempo, spännande och aktuell handling har böckerna lockat till sig läsare.

Vad kan läsarna se fram emot i just Stjärnklart?
Stjärnklart lyfter dock till en annan nivå än mina första två böcker, med längre tidsperspektiv, djupare karaktärer och mycket mindre teknikskildringar. Vi får följa ett antal svenskar när själva grundstenen för det moderna samhället rycks undan och följa deras kamp för att överleva och anpassa sig till en ny verklighet. Till skillnad mot mina tidigare böcker är inte fokuset militärt, även om det finns med en elitsoldat och en polis bland huvudpersonerna. Istället får vi bland annat följa familjen Svenssons öde i villaförorten Åsa söder om Kungsbacka, programmeraren Anna eller barristan Filip i Hammarby Sjöstad. Med tanke på skogsbranden utanför Sala och bristerna i svensk krisberedskap eller vår ständigt havererande infrastruktur är boken väldigt aktuell.

Berätta - hur länge har du jobbat med denna bok och varifrån hämtade du idén?
Idén för boken fick jag redan sommaren 2011, och jag arbetade med den sedan dess, även om jag skrev Midsommagryning först. Upplägget handlar om vårt sårbara högteknologiska samhälle, något jag av och till skriver om på min blogg.

Var är den bästa platsen att skriva på?
Jag skriver oftast i sängen eller i soffan, med hörlurar och en separat musikmix för varje bok för att stänga ute verkligheten. Fast mycket av innehållet tar jag fram när jag tränar eller jobbar fysiskt med gårdssysslor. Många viktiga scener i Stjärnklart skrev jag i huvudet i simhallen 2011 - 2012.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Idag är rubriken "Gästfrihet" på Kim M Kimselius Författarblogg.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!