Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 11 november 2014

Chokladens dag 11 november

Visste du att chokladen har en alldeles egen dag? Så är det faktiskt och det är den 11 november och det är idag! Då är det tillåtet att frossa extra mycket i god choklad.

Mörk choklad är bra för hälsan, det vet vi sedan länge, men vi har inte vetat just varför det är så.

Nu har amerikanska forskare kommit fram till att vissa bakterier i tarmsystemet tar upp kakaons antiinflammatoriska ämnen och får dem att växa. Dessa ämnen hjälper sedan till att skydda hjärtat. Det gäller dock att välja choklad med så lite socker som möjligt.

Här kan du läsa mina tidigare inlägg om chokladens nyttigheter och chokladens historia:
Många goda hälsosamma nyheter om choklad.
Du blir smart av choklad.
Du blir smal av choklad!
Visste du det här om choklad?
Mörk choklad som hjärtmedicin.
Gå ner i vikt med choklad.
Choklad ökar din uthållighet.
Choklad en grönsak i förklädnad.
Jag skriver som bäst när jag äter choklad.
Provsmakning av Zebeda choklad.
Möte med chokladmästaren Jan Hedh.
Chokladens historia.

I min bok Mayafolkets Hemlighet berättar jag om hur mayafolket använde kakaobönan som betalningsmedel.

Nu blev jag riktigt, riktigt sugen på choklad, blev du?


Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Chokladens dag är värt att uppmärksammas :) Men jag äter nog lika mycket choklad oavsett vilken dag det är...

    SvaraRadera
  2. Hej Chocochock
    Åh, det låter underbart! Älskar choklad! Måste kika in på din chokladsajt!
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!