Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 1 november 2014

En av de bästa historiska romaner jag har läst: Blodbokens tid av Bodil Mårtensson

Blodbokens tid av Bodil Mårtensson är en av de bästa historiska romaner jag har läst på länge. Som författare av historiska äventyrsböcker vet jag hur mycket arbete det ligger bakom en historisk bok. Den minsta lilla detalj ska letas upp innan man skriver. Vad hade de på sig, vad åt de, hur värmde de bostäderna, vad för slags material använde de sig av, etc, etc. Det är många, många små detaljer, som de flesta läsare kanske inte ens lägger märke till, men det gör jag.

Respekt till Bodil Mårtensson för hennes detaljrike skildring av 1300-talet och kung Magnus Eriksson med familj, i boken Blodbokens tid.

Det är en bok som inte går att lägga ifrån sig, spänning från första stund. En person som jag tog till mitt hjärta och hoppas få läsa mer om är Odd, en liten pojke i tjänst på slottet, som får en central roll i handlingen när han råkar höra saker som inte var ämnade för hans öron. Jakten på den lille pojken börjar och ingen tror honom när han berättar om de hemska planer som smids inför bröllopet som snart stundar.

Det här var en bok i värsta thriller/deckarstil. Läs den! Jag längtar efter fortsättningen och kan knappt bärga mig. Kanske ska jag be om att få korrekturläsa boken...



Den får fem stjärnor av fem möjliga. (Egentligen är den värd tio stjärnor!)


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris, Bokus och CDON.COM


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!