Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 28 december 2014

Boktips: Janusstenen av Elly Griffiths

Janusstenen av Elly Griffiths.

Ruth Galloway och kriminalkommissarie Harry Nelson är de två huvudpersonerna i Elly Griffiths deckare. Personer som hon har lyckats levandegöra så bra att jag läser böckerna bara för att lära känna Ruth och Nelson ännu mer.


Vid en utgrävning i Norfolk hittas ett skelett, till synes begravt under en vägg. Ruth Galloway kallas till platsen som arkeologisk expert. En av hennes första teorier är att det är ett offer till guden Janus. Under romartiden var det nämligen under just väggar och dörrar som man begravde offren till denne gud.

Inom kort kallas Ruth även till en byggarbetsplats i Norwich. Ännu ett skelett har dykt upp, men denna gång verkar det ha tillhört ett barn. Även detta skelett återfinns under en husvägg. Skelettet saknar huvud.

På byggarbetsplatsen visar det sig att där tidigare har funnits ett barnhem, drivet av den katolska kyrkan.


Ruth upptäcker att hon är gravid och inser att det är Harry Nelson som är pappa till barnet. Han har fru och barn. Att Ruth och Harry har legat med varandra var en engångsföreteelse. Men barnet gör Ruth lycklig, hon vill behålla det, utan att berätta vem som är pappa till barnet.

Någon försöker skrämma Ruth från att fortsätta arbeta med utgrävningarna, hotelserna syftar på hennes ofödda barn. Även Nelson får ett meddelande om att hans dotter kommer att dödas...

Den här boken var så spännande att jag genast slängde mig över nästa bok i serien när jag var klar. Blir glad när jag märker hur många olästa böcker jag har av Elly Griffiths, många spännande timmar väntar mig. Om du ännu inte har upptäckt den här författaren kan jag varmt rekommendera hennes böcker.



Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.


För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!