Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 1 december 2014

Skrivartävling för barn mellan 10 och 14 år

Dags för en skrivartävling för dig som är lite yngre, mellan 10 och 14 år. Det här låter som en otroligt rolig tävling och just nu önskar jag att jag var betydligt yngre. Det är Barnens Bibliotek och Tjolöholms slott som arrangerar tävlingen. Läs mer nedan.


Skrivartävling Slottets hemlighet
Skrivartävling för barn mellan 10 och 14 år

Så här börjar berättelsen om de tre underliga figurerna – Jenny Greenteeth, Lubberkin och Puck:
En mörk natt i slutet av 1800-talet gick ett skepp på grund utanför Tjolöholms Slott i Halland. Vinden piskade och vågorna slog, men som tur var lyckades allt folk ombord ta sig i land. De släpade sig upp på stranden, där en slottspiga hjälpte dem in i värmen. Men det var inte bara människor som kom in på slottet.

Skeppet hade haft okända fripassagerare. Tre små naturväsen hade tagit sig ombord medan båten låg i en skotsk hamn och av misstag följt med ända till Sverige. Nu smög de sig blöta och frusna efter människorna in i slottet. Vad hände sedan? Skriv färdigt berättelsen om de underliga figurer som i mer än hundra år bott på Tjolöholms Slott! Klicka här för att se hur de ser ut.

1:a pris = 1 Ipad mini

2 – 5 pris = Den superfina boken Nordiska väsen av Johan Egerkrans.

Alla vinnare får också gratis entré och visning på Tjolöholms slott.
Vinnarnas berättelser publiceras här på Barnensbibliotek.se och på Tjolöholms slotts hemsida.

Är du med i tävlingen godkänner du också att vi publicerar ditt namn och din berättelse. Kolla med dina föräldrar att det är ok!


Tävlingen är ett samarbete mellan Tjolöholms slott och Barnens bibliotek.


Du kan skriva en berättelse eller en dikt eller vad du vill. Om du skriver för hand kan du posta ditt tävlingsbidrag till Barnens bibliotek, ”Slottets hemlighet”, Box 856, 501 15 Borås. Vill du lämna digitalt material går du in på barnensbibliotek.se/slottet

Vi behöver ha ditt tävlingsbidrag senast den 31 januari 2015. Glöm inte att skriva en adress som vi kan kontakta dig på (och skicka priset till, om du vinner!).


Barnens Biblioteks hemsida kan du läsa allt om tävlingen och lägga in din berättelse.

Lycka till!

Dagens rubrik på Kim M Kimselius Författarblogg är "Intensiv julskyltningssignering".

Kika gärna in på SKRIVTÄVLING för att hitta fler tävling, samt Kimselius skrivtips eller Författartips för fler skrivtips.

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

Kramisar Kim
Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker.  Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Tack för titten hos mig! Verkar vara en kul tävling, synd att den är för barn... ;) Ska höra med min dotter (14 år) om hon skulle vilja vara med och tävla, dock. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Helena
    Ja, jag tyckte också det var synd att den var för barn, hade gärna velat skriva en berättelse till tävlingen. Bra att du för den vidare till din dotter.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!