Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 25 januari 2015

Boktips: Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson

Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson

Boken beställde jag på Bokbörsen och såg till min glädje att den var tryckt samma år jag föddes, 1954.

Kvinnor och äppelträd är Moa Martinsons debutbok som kom ut 1933.

Redan vid första raden var jag fast: "Ikväll badar mor."

Inledningen fick mig att tänka på Selma Lagerlöf, som också för läsaren direkt in i handlingen. Något jag också gör i mina böcker, utan att egentligen ha varit medveten om det i mina första böcker, det är så jag vill en bok ska börja helt enkelt.

Jag tyckte mycket om den här boken, även om språket var gammaldags.

Boken handlar om Sally och Ellen, som alla härstammar från Sofie, som är den som badar i början av boken. Jag får följa de båda flickornas öden från 6-7 års ålder, i parallella händelser, fram till vuxen ålder där ödet för dem samman. Ellens svärfar introduceras tidigt i berättelsen när han som ung bygger sitt första bo och bygger upp tillvaron för sina fyra söner. För mig framstår berättelsen om svärfadern som den starkaste i boken. Jag vill läsa mer om honom, men det är ju Sally och Ellens bok.

Det är en bok jag är mycket glad över att ha läst och jag kommer sannolikt att läsa fler böcker av Moa Martinsson. En härlig bok som jag varmt rekommenderar.

239 sidor
Utgiven av Folket i Bilds förlag.



Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!