Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 3 januari 2015

Boktips: Sonen av Jo Nesbo

Sonen av Jo Nesbo

Efter en lite seg inledning tar boken fart och håller greppet om mig.

Boken handlar om Sonny Lofthus. Hans liv förändrades drastiskt när han var sexton år och hans far, som var en av Norges bästa brottsutredare, begick självmord. Pappan lämnar ett brev där han erkänner att han är inblandad i människohandel och heroinsmuggling. 

I samma stund som Sonny får ta del av brevet rasar hela hans värld och han tar sin tillflykt till heroinet. 

Vi får lära känna Sonny först när han sitter i fängelset. Sonny Lofthus är en professionell syndabok, som erkänner andras brott och sitter av deras fängelsestraff mot att få fri tillgång till heroin i fängelset. Under tolv år har han suttit inspärrad, för brott han aldrig har begått. Han håller sig för sig själv. Medfångarna tror att Sonny har heliga krafter, att han kan ge dem syndernas förlåtelse. Därför bekänner de sina brott för Sonny, som snällt lyssnar och håller sin hand över dem.

En dag får han höra en bekännelse som förändrar allt för honom. I samma stund planerar han att rymma. Nu ska han hämnas alla oförrätter som han fått berättat för sig under fängelsevistelsen.

En spännande deckare, som inte är lika rå som många av Jo Nesbos tidigare böcker. En bra julklapp till någon som älskar deckare!


Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Dagens rubrik på Kim M Kimselius Författarblogg är "Vardag som helg".

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jag kanske ska ge den mannen en chans till då... Jag har ju bara läst en bok av honom och det blev absolut lite väl mycket "Die hard" över den...

    SvaraRadera
  2. Hej Marina

    Förstår precis vad du menar. Men den här boken var annorlunda. Ska bli spännande att höra vad du tycker om den.

    Ha ett fortsatt Gott Nytt 2015.
    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!