Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 4 januari 2015

Endgame Kallelsen av James Frey

Endgame Kallelsen av James Frey

En omtalad bok som jag inte tycker höll måttet. Jag har lyssnat på boken och tycker att den var rörig, korta kapitel med många namn, platsangivelser, latitud och longitud etc.

Visst var den bitvis spännande, men det var svårt att hänga med i de tvära kasten. Personerna reste runt över hela jorden, alla till olika platser, ibland till samma där de slogs, skadade eller dödade varandra på grymma sätt.

Jag tycker att boken är överskattad. Många säger att den är bra, att det är spännande läsning eftersom boken ger ledtrådar till en riktig skatt. Jag fann inget nöje i den, bara längtade efter att den skulle ta slut.

Kapitlen är välskrivna, med starka personskildringar, vilket gör att boken inte får bottenbetyg.

Tycker du om Divergent och Hungerspelen, kanske du även tycker om den här.

Jag kommer inte att läsa/lyssna på nästa del i serien.

Baksidestext till boken:

De flesta civilisationer har någon berättelse som handlar om att gudar eller varelser som besitter större krafter och kunskaper än människorna kommit ner till jorden från himlen. Nu är varelserna tillbaka för att kräva in det som människorna lovade dem.

Under tusentals år har familjer övat varje generation i hur de ska överleva och döda om de blir kallade som spelare i slutstriden. De som är mellan 13 år och 19 år och 364 dagar är ständigt beredda. Men ingen har blivit kallad. Förrän nu. Tolv meteoriter slår ner på jorden och tolv familjer skickar iväg ett barn till Xi'an i Kina där spelet börjar.

Sarah Alopay ska just hålla tal för avgångsklasserna i highschool. Hon tänker att det är 377,43625 dagar kvar till hennes 20-årsdag, då hon inte längre kan bli kallad till slutstriden. Då det riktiga livet kan börja.

Jago Tlaloc tänker att några av de andra spelarna kommer att vara starkare eller smartare än vad han är. Några kommer kanske till och med vara fulare. Men han vet att han kan döda dem alla.

Chiyoko Takeda är stum, liten och späd som en tolvåring trots att hon är nästan arton. Det tänker hon använda till sin fördel i spelet på samma sätt som den som är smart använder sin intelligens eller den hjärtlöse använder mord.

An Liu är en lysande hacker och sprängämnesexpert. Han tänker att det bästa är om så få deltagare som möjligt över huvud taget kommer fram till mötesplatsen i Xi'an.

Ingen av dem eller de andra åtta spelarna har superkrafter, men alla är noga förberedda.

Det är dags för slutstriden om vem som ska överleva kampen om vår jord - spelet kan börja.

Samtidigt som första boken i serien ges ut, lanserar Googles Niantic Labs ett internationellt realityspel för läsare över hela världen. Målet är att hitta nyckeln till en glaskista full med guld. God jakt! 




Den får tre stjärnor av fem möjliga.


Fråga efter boken hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus.

Dagens rubrik på Kim M Kimselius Författarblogg är "Jisses vad bra jag mår!"

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!