Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 8 februari 2015

Omslag för godkännande, bokutgivning


Att ge ut en bok innebär en hel del roligt arbete. Är man egenutgivare/indieförfattare gör man hela biten själv. Sedan 2002 ger jag ut böcker på eget förlag, Roslagstext. Hittills, februari 2015, har det blivit 32 nya titlar, men även många omtryck eftersom böckerna säljer slut. Totalt trycker jag upp omkring 10 titlar per år, nya och gamla.

Först ska böckerna skrivas. Det gör jag i Word. Därefter bryter jag om texten i InDesign och gör färdiga boksidor. Sedan går sidorna iväg för korrekturläsning till flera personer. Efteråt rättas texten, omslaget är klart flera månader i förväg.

Till slut går text och omslag iväg till tryckeriet och jag väntar med spänning på att få hålla det färdiga resultatet i min hand.

Till slut kommer inlagan för korrekturläsning. Det har jag pratat om i blogginlägget Har just godkänt inlagan på Staden på andra sidan - Kompassen.

Därefter kommer omslagen för godkännande. Då vet jag att det inte dröjer länge förrän jag håller boken/böckerna i min hand. Ovan ser du hur omslagen ser ut när jag får dem för godkännande. Den här gången är det den nya boken Staden på andra sidan - Kompassen, samt omtryckningen av andra boken i serien om Theo och Ramona, Jag är ingen häxa och fjärde boken i samma serie, Den gömda Inkastaden, som ska tryckas upp.

Tro inte att jag bara sitter och rullar tummarna i väntan på att böckerna ska komma från tryckeriet, nejdå, jag skriver för fullt på de andra böckerna som ska komma ut i år: TudorRosen - Kampen om makten, Sveriges Pompeji - Sandby borgs öde och skrivboken Att hitta glädje i skrivandet. Som du förstår arbetar jag mycket och älskar det jag gör.

Ser med spänd förväntan fram emot att få sätta ytterligare tre böcker i min bokhylla.

Här ser du samtliga mina titlar, i alla utgåvor, samt böcker jag medverkat i. Gosedjuren är maskotar som jag har fått av vänner och när jag varit runt om i världen och föreläst.
Inget är som väntans tider :-)

Blev du nyfiken på böckerna? Fråga efter dem hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus, CDON.COM.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.



Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar känsla att ha fyllt en bokhylla så. Är otroligt imponerad av din utgivning!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna

    Ja, det är en underbar känsla och jag drivs att skriva fler böcker för att fylla upp hyllan helt.

    Tack så mycket!

    Kram Kim :-D

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!