Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 10 maj 2015

Boktips: Delad identitet av Astrid Ahlberg


Delad identitet av Astrid Ahlberg

Så jag har längtat efter att läsa den här boken. Förra året när jag var på Ystad Saltsjöbad Spa läste jag första delen i serien om Ön, Porten och förälskade mig direkt i boken. Jag slukade den från första till sista sidan.

När jag fick recensionsexemplar av den andra delen i serien om Ön, Delad identitet, ville jag slänga mig över boken direkt, men jag planerade att spara den till julhelgen för att kunna sträckläsa boken. När jag så fick ännu en spavistelse på Ystad Saltsjöbad i julklapp bestämde jag mig för att boken skulle få följa med dit, eftersom jag då skulle få läsa ostört i fyra hela dagar. Vilken lycka att ha möjlighet att sträckläsa.

Nu blev spavistelsen inställd eftersom min älskade hund Pluto dog. Istället åkte jag till skrivarlyan tillsammans med mina andra två hundar, Tudor och Tickie. Där fick jag äntligen läsa Delad identitet i ett sträck. Åh, vad jag njöt.

Astrid Ahlberg är veterinär, det märks tydligt i hennes skildringar av djurens beteende,  hon lyckas verkligen levandegör dem. Språket är en njutning och miljö- samt personskildringarna är mycket bra. Jag älskar verkligen Astrids sätt att skriva och längtar redan efter tredje delen i serien. Det här är en sträckläsningsbok från första raden till sista, en ren njutning att försvinna in i berättelsen.

Spänningen förhöjdes ytterligare ett snäpp i den här boken, när den inte handlade om Miranda, som var huvudperson i förra boken. Här var hon bara en biperson, jag fick veta vad som hade hänt henne och personerna i hennes omgivning. Men den här gången var det en person i periferin som fick bli huvudperson och den skildringen var en riktig rysare! Läs boken! Jag tror jag snart kommer att läsa om den.

Om boken:
Delad identitet, andra boken i serien om Ön, börjar som en direkt fortsättning på Porten. Vi får följa utvecklingen efter de dramatiska händelserna som avslutar första boken. Men samtidigt utspelar sig ett annat drama, på en annan ö i världen på andra sidan Porten.

En liten pojke blir utsatt för ett grymt experiment som ger honom den felaktiga diagnosen personlighetsklyvning. Under sin kamp för att inte gå under beger han sig som ung man till Ön för att söka efter den enda person han tror kan rädda honom.


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!