Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 3 maj 2015

Boktips: I skuggan av Blå Jungfrun av Anna-Karin Andersson

I skuggan av Blå Jungfrun av Anna-Karin Andersson

Redan med första raden har författaren greppat tag i mig, sedan är det svårt att sluta läsa. Anna-Karin Andersson är arkeolog och har varit på Blå Jungfrun i ett arkeologiskt forskningsprojekt, det märks. Miljöskildringarna är så bra skildrade att det känns som jag har varit där. Det låter som en sagolik plats, men också skrämmande, för efter att jag har läst I skuggan av Blå Jungfrun tror jag helt enkelt inte att jag vågar åka dit.

Boken är nämligen inte bara en utmärkt skildring av naturen på ön, den är också en skrämmande spökhistoria som kryper in under skinnet på mig. Jag sitter som fastnaglad vid boken och när jag tror att jag kan pusta ut händer det något nytt.

Tyckte även mycket om hur författaren skildrar känslorna mellan de båda huvudpersonerna. En imponerande debut! 

Oavsett ålder vilken ålder du har, tycker jag att du ska läsa boken!


Beskrivning av boken: – Har du hört historien om fyrvaktarens dotter? säger kaptenen. Hon dog här ute på ön. De gamla sa att det var hennes far som tog livet av henne. Många som har seglat förbi ön om nätterna har tyckt sig se en vit gestalt nere på södra stranden.

– Södra stranden? Är det inte där som stugan ligger? Där vi ska bo? säger jag och ser på mamma.

Redan första dagen på ön Blå Jungfrun hittar Therese ett smycke på stranden. På natten vaknar hon av att någon rör sig utanför stugan.

I skuggan av Blå Jungfrun är ingen vanlig spökhistoria. Det är en historia om längtan och om ekon av brutna löften som sträcker sig genom tid och rum. Det är en historia där tre flickors öden vävs samman över seklerna. Det är en historia om mod och att våga se det som inte alltid syns. Men framförallt är det en historia om förmågan att kunna förlåta.

I skuggan av Blå Jungfrun är den första boken i en serie i tre delar där läsaren får följa Therese och Daniel och några människor som levde för länge, länge sedan. Boken passar lite större barn och ungdomar, samt vuxna som fortfarande har fantasin och tron kvar på att vad som helst kan hända.

Anna-Karin Andersson är filosofie doktor i arkeologi och har sedan 2014 varit involverad i ett arkeologiskt forskningsprojekt om ön Blå Jungfrun i norra Kalmarsund. I skuggan av Blå Jungfrun är berättelsen som tar vid ungefär där vetenskapen slutar.




Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina drygt 30 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!