Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 8 juni 2015

3 sätt att marknadsföra din bok

Martin Ahlström, marknadsansvarig för Albert Bonniers förlag har skrivit ett intressant inlägg om marknadsföring av böcker på Type and Tell. Han delar med sig av tips och råd och de tre viktigaste punkterna för att marknadsföra sin bok.

3 sätt att marknadsföra din bok
1. Det gäller att få rätt person att läsa och älska boken!
2. Därefter ska du få dem att säga det högt och offentligt!
3. Sedan är det din tur att upprepa det de har sagt för alla andra, överallt och hela tiden.


Han berättar även om hur viktigt det är att lära känna sina läsare att man ska lägga tid på att kommunicera med dem. Dessutom är det viktigt att inte tjata på dem om att de ska köpa din bok. Börja försiktigt och ta små steg för att se vad som fungerar och vad som inte gör det.

Han har mycket att dela med sig av och jag tycker att du ska läsa han blogginlägg i sin helhet: Att marknadsföra sin bok.

Allt det som Martin Ahlström skriver, har jag gjort utan att egentligen ha gjort några medvetna val. För mig var det helt naturligt att tala med mina läsare, alltsedan debuten när de första fanbreven började ramla in.

Med internets fördelar är det så mycket lättare att prata med läsarna. Nu har jag till och med en hel serie där läsarna bestämmer vad böckerna ska handla om, det är Theo- och Ramonaäventyr. En avknoppning av de populära historiska äventyrsböckerna om Theo och Ramona.

Utan att tänka på det har jag gjort alla tre ovanstående stegen, bara för att jag tycker det är så roligt att höra vad läsarna tycker och sedan delar med mig av deras ord, eftersom jag blir så glad över alla positiva kommentarer.

Jag tror inte man behöver vara någon marknadskunnig person för att lyckas marknadsföra sin bok. Däremot måste man älska det man håller på med, vara stolt över sitt arbete och inte vara rädd för att på ett ärligt sätt berätta om sin bok.

En redaktör på ett förlag sa en gång till mig: "Jag känner ingen annan person som kan tala så öppet och ärligt om sin bok som du gör, utan att det känns som skryt. Din kärlek till boken och arbetet med den lyser igenom hela tiden. Det känns äkta!"

Precis så är det. Jag älskar det jag gör, jag är stolt över mina böcker och jag älskar verkligen mina läsare, för utan er skulle jag inte vara författare. Tack för att ni finns!

Lycka till med marknadsföring av din bok!

Idag har Kim M Kimselius Författarblogg rubriken "Hörlurar". Du anar inte vad det kan innebära ;-)

Kramisar Kim

Kika gärna in på  Kimselius skrivtips eller Författartips för skrivtips.

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. 

I juni kommer Att hitta glädje i skrivandet, min andra skrivbok. Du hittar mängder av skrivtips i boken.


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!