Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 16 juli 2015

6 fördelar med att skriva på flera böcker samtidigt


Jag älskar att skriva flera böcker samtidigt. När jag läser igenom dem ser jag hur böckerna påverkar varandra och hämtar inspiration.

I skrivboken Att hitta glädje i skrivandet har jag ordspråket Välj dina ord du tar med på livets resa. Medan jag skrev den boken höll jag även på att skriva Sveriges Pompeji - Sandby borgs öde. Där använder Ramona just de orden som visdomsord. Säkert inget mina läsare kommer att fundera över, tror att det bara är jag som tänker på sambandet och nu vet du också det.

6 fördelar med att skriva på flera böcker samtidigt
1. Att skriva på minst två böcker samtidigt gör att de hämtar inspiration från varandra.
2. Om du behöver fundera ett tag på den ena boken är det bara att fortsätta skriva på den andra.
3. När den ena boken är klar kan du kasta dig över nästa för att färdigställa den.
4. Korrekturläsningen blir roligare när boken får vila ett tag medan du tar itu med den andra boken.
5. Du riskerar inte att få skrivkramp, eftersom du kan byta bok,  låta den ena vila och jobba vidare i bakhuvudet, medan du skriver på den andra.
6. Du får nöjet att sätta två nya böcker i bokhyllan, en ren fröjd.

Som om det inte var nog med att skriva två böcker samtidigt, har jag alltid flera böcker i huvudet som ligger där och sjuder. Det är bara att plocka fram en av berättelserna och börja jobba på den när det är dags. Då brukar berättelsen vara i stort sett klar, det är bara att skriva.

Det kan ta flera år för en berättelse att bli färdig bok från det att idén första gången dyker upp i huvudet. Det är bra, för då kan den ligga där och puttra till en härlig stuvning som är klar att servera när det är dags.

Lycka till med skrivandet! Testa gärna att skriva flera böcker samtidigt, om du inte redan har gjort det.

Kramisar Kim

Kika gärna in på  Kimselius skrivtips eller Författartips för skrivtips och  skrivtävlingar.

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. 

I början av juli kommer Att hitta glädje i skrivandet, min andra skrivbok. Du hittar mängder av skrivtips i boken.


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!