Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 9 juli 2015

Sommarmingel hos landshövdingen i Blekinge 2015

Sommarmingel hos landshövdingen Berit Andnor Bylund 


Trots att jag varit etablerad författare sedan 1997, lever jag fortfarande i tron att främmande människor jag möter inte vet vem jag är. Därför var det en märklig upplevelse att vara på sommarmingel hos landshövdingen i Blekinge Berit Andnor Bylund igår.

Här hälsas vi välkomna av Christina Mattisson och Berit Andnor Bylund

Det var andra året i rad som jag och min käre make, Jan, hade nöjet att få vara med på evenemanget och det var minst lika trevligt som förra året.
Det var varmt och soligt och minglet inleddes med föreläsningar i Sparresalen. Där fick vi se underbara bilder över Blekinges skärgård och naturreservat. Både Jan och jag sa att vi måste ge oss ut på upptäcktsfärd i naturen efter turistsäsongen. För fotona väckte nyfikenhet.
Här får vi ta del av underbara foton över Blekinges skärgård och sjöar.

Vi fick även höra att vi blivit fler blekingar och massor av fakta om Sweden Rock, som på fyra dagar drar in lika mycket pengar som turistnäringen i Blekinge gör under hela året. Inte dåligt!
Maken tyckte jag såg ut som en drottning när jag satte mig ned för att vila i gröna salongen.

Efter föreläsningarna vandrade vi vidare till residentet där det blev mat, dryck och härlig underhållning. Vi var först in i huset och även först ut i tältet i trädgården. Där hamnade vi vid ett bord med två trevliga personer, ett äkta par. De hade redan presenterat sig för Jan när jag kom och jag sa bara ”Kim”. Det visade sig att en av dem var en känd tv-profil. Vi hade mycket att prata om och tiden rusade iväg.
Slutar aldrig att trollbindas av utsikten från landshövdingens hus.

Det kom en rejäl regnskur och folk skyndade in i skydd av tältet. Ljudnivån blev högre. Mannen sa ”har ni inga författare här i Blekinge?” Maken såg på mig och sa: ”Nej, här finns inga!” Sedan såg han spjuveraktig ut, när han snabbt tillade: ”Förutom Kim Kimselius och Katarina Mazetti!” Han pekade på mig när han sa mitt namn.
Ännu en vy. Tänk dig att parkera husbilen här, somna och vakna till den här utsikten!
Mannen sa frågande: ”Inte DEN Kim, väl?” Därefter vände han sig till mig. Jag nickade.
Då berättade paret att deras barn älskade mina böcker och de mycket väl kände till mig och mitt författarskap. Det var jättekul att höra. Efter det kom vi in på skrivkonsten, särskrivningar och hur viktigt det är att barnen får rätt utbildning. Vi hade mycket gemensamt att prata om.
Den här utsikten är också charmerande.
Lite senare kom en annan kvinna och berättade hur mycket hon älskade mina böcker.
Efter ett tag var det dags att röra på sig och mingla lite. Då kom en man fram och sa: ”Min dotter älskar dina böcker, jag måste få trycka din hand!” Vi pratade lite och då dök en annan man upp. ”Det här är Kim Kimselius”, sa mannen jag pratade med och jag fick en känsla av att han nästan tvingade den andra personen att ta mig i hand. Men jag kan ha fel.
Vi hade tur med vädret, soligt och varm och bara en enda regnskur som snabbt drog över oss.

Flera gånger den kvällen fick jag bevis på att folk kände till både mig och mina böcker. Det var en egendomlig känsla. När jag tog adjö av landshövdingen berättade hon hur entusiastiskt folk hade berättat att de träffat och pratat med mig.

Landshövdingen skymtar till vänster och rosenträdgården rakt fram.
Där fick jag uppslag till en ny bok...
När jag satte mig och körde hem hade jag en märklig känsla inom mig. Lite så där som att ha levt i en dröm ett tag och fortfarande vara halvt inne i den, men på väg att vakna upp.

Utsikt över partytälten ut över havet.
Det var en skön kväll som jag verkligen behövde. Har varit oerhört ledsen ett tag och de senaste dagarna har jag gråtit mycket i saknadefter min far som hastigt lämnade vår jord.
Landshövdingen Berit Andnor Bylund, en härlig kvinna, som precis som jag kommer från Göteborg.
Jag älskar att vara författare och jag älskar att skriva. Har fortfarande den där drömlika känslan kvar inom mig. Underbart! Nu ska jag fortsätta arbeta med min bok TudorRosen Kampen om makten.

Ha en bra dag!
 
Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Det är roligt och inspirerande att läsa om dig som lyckats så väl och verkligen väl förunnat efter all sorg så nyligen. Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva

    Tack så mycket för dina fina ord, Eva. De värmer. Ja, det var skönt att tänka bort all, om än bara för en kväll.

    Kramar Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!