Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 14 juli 2015

Underbara kursdeltagare på skrivarkursen 11 till 12 juli 2015

 Skrivarkurs på Färgargården, Eringsboda
11 till 12 juli 2015
Ett av rummen på Färgargården.
Det var fredagen den 10 juli 2015, om bara en liten stund skulle de första deltagarna till skrivarkursen börja strömma in. Medan maken och jag gjorde ordning lokalen, arbetades det fortfarande för fullt för att vi skulle få vatten under kursen och för att toalett och dusch skulle fungera.
Rörmokaren och elektrikern är fortfarande kvar när de första kursdeltagarna anländer.
Rörmokaren och elektrikern arbetade på högvarv. De första deltagarna hann anlända innan vattnet var igång. Vi var lite nervösa, skulle vi ha en fungerande toalett eller inte?

Det arbetas för fullt även ute på gården, in i det sista.
Det grävdes och fixade även ute på gården för att allt skulle bli så bra som möjligt för kursdeltagarna. Vattnet kom igång sent på fredagen, men först på lördagen kom det varmvatten. Det gjorde inte så mycket. De som sovit över vaknade till rejält inför kursstarten.

Eva, Eva och Titti.
På lördag morgon var alla tio kursdeltagarna samlade och vi satte igång. De kastade sig ivrigt över varje övningsuppgift och var så koncentrerade att de inte ens märkte när de blev fotograferade.

Ulla, Marianne och Beatrice.
När de fick i uppgift att skriva "Gula Lappar", som i det här fallet är blå, blev Marianne den som överträffade alla andra och gjorde en lång lista av lapparna, inspirerad av en berättelse jag strax innan hade delat med mig av.

Titti, Ulla, Marianne, Beatrice, Mari.
Det var rätt tråkigt för mig när eleverna satt och skrev, därför började jag skriva på en egen berättelse.

Eva och Eva.
När jag är ute och föreläser kan jag inte få bättre betyg än att bli bokad året efter för en ny föreläsning. När förra årets kursdeltagare kom tillbaka skojade jag och undrade om 2014 års skrivarkurs inte hade gett tillräckligt, utan eleven var tvungen att komma även i år. Då svarade hon att förra kursen hade gett henne så oändligt mycket inspiration att hon ville återkomma för att få en ny inspirationsinjektion. Underbart!

Så här lycklig blir jag när deltagarnas berättelser läses upp.
Eleverna hade mycket roligt tillsammans och jag hade kul tillsammans med dem. Det blev många underbara skratt och applåder när vi lyssnade på varandras berättelser.

Lotta och Kim.
Det var lite kallt den där första dagen och dörrarna öppnades för att släppa in värmen, men jag tror att vi gjorde helt fel, för det blev lite dragit istället. Jag hade tagit med filtar kvällen innan ifall folk skulle frysa under natten och de användes nu flitigt för att svepa in nakna sommarben och skuldror.

Lotta, Lotta och Raisa. (Tänk att vi hade ett bord med två Evor och ett bord med två Lottor.)
Några hade tagit med sig husvagn och bodde ute på gården under en vacker lind. På lördagskvällen gick de med konstnären Raisa Uotila hem, som även hon gick skrivarkurs för mig. När vi sedan pratade om att ge ut en antologi till nästa höst, föreslog alla att Raisa skulle illustrera boken och göra bokomslaget. Spännande!

Lotta och Lotta.
Ingen konkurrens alls, alla hjälpte varandra.

Raisa.
Många uppmärksamma, intresserade elever. Jag kände mig stolt över dem när de läste upp texterna de hade presterat utifrån mina skrivtips.

Marianne och Beatrice skrev för hand i skrivhäften, med Mari använde datorn.
Det kom långväga kursdeltagare: Leksand, Töreboda, Uddevalla, men även närboende som Backaryd, Karlskrona och Tingsryd. Det var en underbar mix av personligheter och erfarenheter och tillsammans bildade de en perfekt skrivargrupp.

Eva och Eva.
Det var härligt att se alla nöjda leenden när kursdeltagarna tittade upp från sina datorer och skrivböcker.

Mari och Ulla.
Innan det var dags för kvällsmat gick några av kursdeltagarna till Raisa Uotila, medan vi andra, vi som var allergiska mot katter, stannade kvar på kursgården. Det var en ljuvlig sommarkväll, perfekt värme, svaga vindar.

Utsikt från kursgården Färgargården.
Vem blir inte inspirerad av en sådan här skrivmiljö?

Beatrice och Titti vågar livet ute på sjön.
Grannen, Anna-Karin, tvärs över sjön, hade varit vänlig nog att ro över sin båt för att kursdeltagarna skulle kunna koppla av med en roddtur på sjön. (Tack så mycket Anna-Karin!) Här är det Beatrice som sliter vid årorna medan Titti leker drottning. Beatrice sa att om hon ramlade i, skulle hon bli en livserfarenhet rikare och kunna skriva om det. Åh, vad roligt vi hade!

Kursledaren Kim M Kimselius, jag.
När jag kom till kurslokalen på söndagsmorgonen satt alla redan vid frukostbordet, trötta efter att ha pratat en bra bit in på småtimmarna. Jag förberedde dagens lektion, baserad på min bok Att hitta glädje i skrivandet.

Vid lunchen pratade vi om att tillsammans göra en antologi och när vi slog oss ned för att fortsätta skriva var beslutet fattat. Till bokmässan nästa höst ska boken vara klar. Kursdeltagarna var ännu mer motiverade att skriva. Tänk att de nästa höst ska ha en bok med sin berättelse i.

Kursledaren Kim M Kimselius, jag.
Ja, då är kursen avslutad. En hel hög av min skrivbok, Att hitta glädje i skrivandet,  ligger och väntar på kursdeltagarna. Böcker de helst hade velat ha redan när de kom på fredagen, men de fick vänta. Jag hade även med mig min första skrivbok Att skriva med glädje. Men det var inte många som bläddrade i den, de flesta hade redan läst den.

Lotta, Titti, Marianne, Beatrice, Ulla (i bakgrunden), Kim, Raisa, Lotta.
Några av kursdeltagarna hann smita iväg innan vi kom på att vi skulle samlas för ett gruppfoto.

Skulpturparken i Eringsboda ligger vid Färgargården. Mycket vackert!
Bil efter bil körde iväg och till slut hade vi packat ihop och städat Färgargården inför nästa skrivarkurs som hålls 18-19 juli 2015. Redan den 17:e kommer de flesta kursdeltagare.

Kursledaren Kim M Kimselius, jag.
Nu sitter jag här och väntar. Kommer ni aldrig?

En rolig sak hände på kursen, jag lade ut foton på Twitter och Instagram och genom de fotona var det flera som hörde av sig och var intresserade av att gå skrivarkurs för mig nästa år. Det var till och med en person från Danmark. Spännande!

Nästa år är det alltså dags igen. Är du intresserad av att gå skrivarkurs för Kim M Kimselius 2016 går du in på länken och följer anvisningarna. Du kan redan nu skicka en intresseanmälan.

Omdömen från kursdeltagarna 2015:
"Underbara Kim, finns ingen bättre lärare som lär ut på ett så upplyftande, pushande, inspirerande och tryggt sätt. I en fantastisk skrivmiljö som inspirerar och med hjärtat på rätta stället är det den bästa skrivkurs man kan gå. Du ger mig vingar, tack finaste Kim!" Lotta Karlsson Strömberg

"Tack Kim för en helt fantastisk kurs! Huset och dess läge väcker fantasi till liv direkt man kommer innanför dörren. Bra upplägg med innehållet och man fick det som behövdes för att bli kickstartad! Längtar redan tillbaka till nästa kurs och alla små inspirerande skrymslen och vrån. Varm, inspirerande och supergo kvinna, svår att inte älska! Kram!" Beatrice Nyström

"Intensiv, lärorik, inget flum! Intressant att höra hur andra skriver, det vidgar vyerna. Konkreta tips driver mitt skrivande framåt! Vad skulle hända ifall jag inte hade åkt på skrivarkursen i Eringsboda? Då hade jag fortfarande funderat på om det verkligen var någon idé för mig att satsa på skrivandet. Mina tankar har här i Eringsboda har gjort en twist. Jag vill skriva och skriver helt okej. Visst har skrivandet både mening och mål. Vi ska ge ut en antologi!" Marianne Toftebjörk

Väldigt inspirerande, tillåtande stämning. Gillar att vi får konkreta uppgifter, behöver den sparken i ändan. Lite jobbigt att jag inte skrivit nåt innan, kände mig lite efter och hade inte så mycket att komma med i början. Men känner nu att jag börjat iallafall, fastän det fladdrar lite i magen. Tack för god mat, härlig miljö, inspiration, och lust att skriva. Du är en positiv glädjespridare!" Lotta Gunnarsson

"Mycket bra pedagogik och enkel väg att bli författare. Gruppandan är otroligt inspirerande. Nu kommer vi att både synas och höras. Tack Kim för ditt generösa och mycket inspirerande sätt att ge. Kram!" Raisa Uotila

"En inspirerande kurs i en härlig miljö. Lagom stor grupp. Bra övningar med bra skrivtid. Kim inspirerar och ger konstruktiv kritik. Lagom med två dagar." Mari Jagdell

 "Att känna glädje i skrivandet. Kunskapsgenerositet utöver det vanliga. Kursen och Kim skapar ett sug efter att få åka hem, sätta mål och komma igång. Kim har avdramatiserat skrivandet, det gäller att bli en "do-er". Nu ska det skrivas noveller! Eva Nyman

"Kursen har gett mig en lång rad "aha-upplevelser" som jag kommer att ha stor nytta av när jag sitter ensam framför datorn! Tydliga instruktioner och vägledning genom skrivövningarna. Konstruktiv feedback. Och sist, men inte minst: nya vänner som jag även kan kalla 'mina skrivarkollegor'". Titti Nilsson

"Detta är min andra kurs för Kim och som vanligt är det en bred kunskap, korta övningsuppgifter blandat med korta föreläsningar, vilket ger mig stor inspiration och skrivglädje. Kim lyckas verkligen plocka fram skrivandet i mig och får mig att skriva långt mer än vad jag visste att jag kunde. En härlig, öppen, glad och generös stämning i gruppen förenar." Eva Franksson Colliander

"En väldigt trevlig och rolig kurs. 2 dagar är perfekt. Kim är en otroligt generös människa som verkligen bjuder på sig själv och sin stora kunskap och verkligen vill att vi allihop ska lyckas i vår strävan att skriva böcker. En kurs jag varmt rekommenderar alla som när författardrömmar." Ulla Adamsson

Kan man bli annat än glad när över sådana här fina kommentarer. Orden inspirerar och får mig att vilja dela med mig till ännu fler skrivsugna.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kramisar Kim

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"En väldigt bra bok för dem som skriver som hobby, har författardrömmar eller redan är författare" Tanja Dianovas bokblogg.

Läs mer om Att skriva med glädje.



Nu finns min andra skrivbok Att hitta glädje i skrivandet att köpa.
"Än en gång lyckas Kim dela med sig av sin skrivglädje och inspirera till att låta orden flöda. --- Att hitta glädje i skrivandet är boken för alla de som drömmer om att skriva, men inte har en aning om hur de ska gå tillväga för att skriva en hel bok. Det är också boken till de som skrivit ett tag, men tappat glädjen i skrivandet. --- Kim delar verkligen med sig av skrivglädje och jag längtar efter att få skriva mina berättelser." Emmelie Hardenborg


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!