Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 11 september 2015

Boktips Marken brinner av Kjell Söderlund

Marken brinner av Kjell Söderlund

En makalöst bra historisk roman, som tar läsaren med flera hundra år tillbaka i tiden. Är imponerad av all research författaren måste ha gjort för att få boken så verklighetstrogen, något Kjell Söderlund har lyckats med. Jag är med hela färden, sliter och kämpar med huvudpersonerna, lider med dem och hejar på dem. Nu vill jag veta hur det går för dem i fortsättningen. Hoppas verkligen att det blir en efterföljare.

År 1608 råkar Lauri ha ihjäl sin granne vid ett slagsmål, efter det lever han under dödhot från grannens bröder och släktingar. Sverige har misskött Finland under många år och den svenska härens knektar äter finnarna ur husen och våldför sig på kvinnorna.

Den svenska kungen har bjudit in finnländarna att komma till Sverige för att bygga och svedjeodla de svenska skogarna. Något Lauri tar fasta på för att komma bort från dödshotet. Men att komma till ett land med främmande språk och andra seder är inte så lätt som han först har trott. Även här lurar döden i många skepnader.

En mäktig historisk roman som skildrar en omvälvande tid för fyrahundra år sedan. Läs den!


Den får fem stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!