Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 7 september 2015

Cirkeln är sluten

Cirkeln är sluten
När jag var åtta år skrev jag min allra första riktiga bok. Innan dess hade det bara blivit små kasperdockspjäser och spökhistorier.

Mitt barndoms skrivbord har kommit hem
När jag var tio år skrev jag oändligt mycket. En av mina största önskningar var ett eget skrivbord (de andra önskningarna var en egen hund och häst). Jag minns som idag hur glad jag blev när vi åkte till moster Maja-Stinas och morbror Johns affär i Västerlanda och valde ut just det här skrivbordet till mig. Alla lådorna har varit fyllda av berättelser. Det är därför jag kallar mina outgivna berättelser för "byrålådsböcker". De berättelserna plockar jag nu upp, en efter en, och ger ut som riktiga böcker.

Vid det här skrivbordet blev Rädda min lillebror och Spöket på Stora Mossen till. Då var jag 11-12 år. Att ha ett eget skrivbord gjorde att orden flödade ännu lättare

Pappas gamla skrivmaskin kom väl till användning för berättelserna som växte fram inom mig. Men oftast skrev jag dem för hand i ett vanligt skrivblock, eller en skrivbok. Den gamla ordlistan låg bredvid mig, redo att användas när jag inte visste hur något ord skulle stavas. Även skrivmaskinen och ordlistan har hittat tillbaka till mig.

Vid den tiden låg en liten schäfervalp vid mina fötter när jag skrev. Nu ligger Tickie där, min lilla PON som blivit blind och går in i de nya saker jag tagit med från pappas hem. Hon vänjer sig.
Från dröm till verklighet
Nu är cirkeln sluten. Drömmen om att bli författare har blivit verklighet. Ja, mer än verklighet för aldrig drömde jag som åttaåring om att jag skulle ha kommit ut med närmare 40 böcker när jag var 60 år. Kanske jag trots allt på något sätt anade det, för det ligger fortfarande 47 påbörjade berättelser i byrålådorna. Inte i just de här, för det här skrivbordet kom nyligen på plats i mitt hem, efter att jag hade röjt dödsboet efter min far, som hastigt dog i juni 2015. Men nu har mitt barndoms skrivbord hittat hem till mig igen och här kommer att skrivas många nya berättelser i framtiden. Målet är att ha gett ut 100 böcker innan jag dör. Skriver jag färdigt de 47 påbörjade är målet nästan nått.

Mina skrivböcker
I somras släppte jag min andra skrivbok, Att hitta glädje i skrivandet. För mig är det viktigt att det är roligt att skriva och det vill jag förmedla genom båda mina skrivböcker (den första skrivboken heter Att skriva med glädje).

Därför känns det helt otroligt när recensionerna börjar välla in på Att hitta glädje i skrivandet. Allt är bara positivt. Tårar flödar varje gång jag läser alla fina ord om boken. Jag var lite nervös, eftersom min första skrivbok Att skriva med glädje fick jättefina recensioner. Jag höll tummarna för att den andra skrivboken också skulle få det. Jag lade ned hela min själ i boken. Det märks att jag har lyckats när jag läser alla positiva omdömen.

Recensioner av Att hitta glädje i skrivandet
"När du läser stycke för stycke, kapitel för kapitel är det svårt att motstå att ta fram sitt skrivprojekt. Att boken gör detta med oss måste alltså betyda att Kim M. Kimselius har lyckats igen. Efter ”Att skriva med glädje” (2012) fortsätter hon att engagera människor på ett varmt och personligt, men samtidigt professionellt sätt. Kim M. Kimselius levererar böcker av hög innehållsmässig kvalité. "Att hitta glädje i skrivandet" ger stegvis instruktioner om hur du bygger upp ditt projekt och går vidare med det. Den har den goda egenskapen att möta läsaren på en nivå där hen känner igen sig. Jag har stött på många artiklar ute på författarbloggar, som i princip avhyser sina läsare från att skriva och sågar drömmar. Kim M. Kimselius är en eminent kontrast till detta mörker. ”Att hitta glädje i skrivandet” är uppiggande och sprider lycka över de som har ett projekt lagrat någonstans, om det så är i en byrålåda eller i tankarna.
Mina varmaste rekommendationer!" Fanny Serafine Danielle

"Att hitta glädje i skrivandet är ett flöde av ord, fakta, tips, bra-att-veta-saker, personliga erfarenheter, skratt å gråt; allt på en gång, och du kommer författaren nära. Kim skriver på sin webbsida att det här är ingen biografi, det handlar om hennes kärlek till orden - Sagans kraft och Ordens makt. Jag vill trots det säga, det handlar om ett författarskap. Den som skrivit fyrtio böcker och fortfarande har Kims skrivglädje, är värd respekt. Glädje genomsyrar varje ord. Jag rekommenderar Att hitta glädje i skrivandet därför att Kims skrivarglädje genomsyrar hela boken, och läsare med författardrömmar kan använda den som både uppslagsbok och inspiration. Boken är personlig, associativ och rik på exempel från det egna skrivandet i både med- och motgång. När jag läser vill jag veta hur det ska gå för Kim. Det är en bra saga för att inte vara en saga."  Agneta M Lindh - SKRIVARBLOGGEN

"Kim har skapat en lättförståelig inspirerande handledning för alla som "drabbats" av skrivarklåda. Boken är indelad i korta kapitel med stegvis och i lagom mängd anpassad information, samt handledning i allt en blivande författare behöver veta för att ro iland sitt manus. Bra är att tekniktipsen återkommer flera gånger i olika sammanhang, med hänvisning till övriga kapitel där tillvägagångssättet beskrivs. Kim delar även frikostigt med sig av sin egen resas med- och motgångar, från skrivbordslådan till framgångsrik hyllad författare.Att hitta glädje i skrivandet rekommenderas varmt för alla - såväl nybörjaren som den som behöver en puff för att komma vidare." Titti Nilsson, skribent tidningen Törebodakanalen

"Som att gå en skrivarkurs men i bokform. Boken är lättläst, och lätt att ta till sig, med korta kapitel och bra rubriker. Den är full av konkreta tips både vad gäller själva skrivandet och att sedan skicka till förlag och, för den som så vill, att ge ut själv. Etthundraelva matnyttiga kapitel. Att Kim själv har en rik utgivning att hämta exempel från gör boken verkligt pedagogisk." Eva Ullerud

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren

Ja, det var bara några av alla positiva omdömen om min senaste skrivbok, Att hitta glädje i skrivandet. Min första skrivbok, Att skriva med glädje, kan användas både av barn och vuxna, här får man lära sig skriva en kort berättelse, en saga, enkla dikter och mycket mer. Den andra skrivboken, Att hitta glädje i skrivandet, kan också användas av båda åldrar, och även till skrivkurserna jag håller.

Barndomsdrömmar
När jag som barn satt vid min skrivbord och drömde om att bli författare, hade jag inga ambitioner om att göra skrivböcker, faktaböcker för blivande författare. Men jag minns hur jag brann för att skriva. Jag vill förmedla den känslan till alla som vill bli författare och inte vet riktigt hur de ska bära sig åt.


Nostalgi
Det är verklig nostalgi att dra handen över den ärrade, slitna skrivbordsytan. Den har fått gå igenom mycket, färgklickar lite här och där, avskavda kanter och lite vingliga ben. Men jag älskar det ändå, det är mitt och vid det här skrivbordet började min författarkarriär. Cirkeln är sluten, drömmen har blivit verklighet, jag är författare och jag älskar det!

Kramisar Kim

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Kramisar Kim

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"En väldigt bra bok för dem som skriver som hobby, har författardrömmar eller redan är författare" Tanja Dianovas bokblogg.

Läs mer om Att skriva med glädje.



Nu finns min andra skrivbok Att hitta glädje i skrivandet ute i handeln. Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.
"Än en gång lyckas Kim dela med sig av sin skrivglädje och inspirera till att låta orden flöda. --- Att hitta glädje i skrivandet är boken för alla de som drömmer om att skriva, men inte har en aning om hur de ska gå tillväga för att skriva en hel bok. Det är också boken till de som skrivit ett tag, men tappat glädjen i skrivandet. --- Kim delar verkligen med sig av skrivglädje och jag längtar efter att få skriva mina berättelser." Emmelie Hardenborg


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!