Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 21 september 2015

Tips inför ditt besök på Bokmässan i Göteborg

 Nu är det dags för Bokmässan i Göteborg
24-27 september 2015

Tips inför Bokmässan i Göteborg
Om du inte vill trängas bland folk KOM TIDIGT! Häng på låset och njut av att kunna vandra runt bland nästan folktomma gångar. På fredag eftermiddag är det packat med folk, på lördag är det mest folk, söndag eftermiddag är det lite mindre.

Ta reda på var din favoritförfattare finns, vilka tider han/hon signerar, innan du börjar strosa runt bland utställarna. De är  många, det är lätt att fastna vid något intressant och sedan har du missat signeringstiden.

Titta igenom utställarkartan och gör dig en bild över Bokmässans lokaler. Utställningen är inte så stor som du tror, det är människohavet som förvirrar.

Ha bra skor och var inte klädd för varmt, det blir hett och trångt efter ett tag.

Ta med en shoppingväska på hjul/kabinväska på hjul. Det kanske känns löjligt när du kommer in på mässan, men du kommer att vara överlycklig när du börjar köpa på dig böcker.

Se till att ha kontanter med dig. Alla montrar tar inte emot kort, även om allt fler numera har möjlighet till det. Vi tar numera kort i min monter B09:20.

Om du tycker det är trångt, varmt och outhärdligt, ta rulltrappan upp till andra våningen. Där uppe händer det mycket roligt, men är inte lika mycket folk.

Tro mig, jag vet vad jag talar om. Jag har varit med på Bok & Biblioteksmässan sedan min första bokmässa 1998. Då släpptes min andra bok, Jag är ingen häxa, tillsammans med min debutbok Tillbaka till Pompeji, som jag debuterat med julen 1997.

Minns hur stor jag tyckte bokmässan var, hur jag gick vilse, hur jag kräktes innan min föreläsning eftersom jag var så nervös...

Nu har jag en egen monter, B09:20, där känns det bra, det är min lilla oas på bokmässan, även om det är  mycket folk även där. Ibland kommer jag inte upp från signeringsstolen på 3-4 timmar. Ett år fick jag så ont i signeringshanden att jag på söndagen inte kunde lyfta böckerna som jag signerat. Då förstår du säkert att jag hade fått skriva många autografer.

Mässkarta

Allt du behöver veta inför Bokmässan i Göteborg
Längre ned på sidan kan du läsa om allt du behöver veta inför Bokmässan: öppettider, priser, bokmässetips, besökande författare etc.

Nyheter på Bokmässan 2015

I år satsar Bokmässan på att ge spänningsgenren mer utrymme än tidigare. Under hela lördagen och söndagen ägnas programmet på den nya scenen Crime Scene helt åt deckare, thrillers och spänning.

Scenen Hälsa & Livsstil växer från två till fyra dagar, och utökas med ett aktivitetsområde och en hälsobar.

Psykologiämnet får en egen scen på Bokmässan i år, med Psykologiguiden, förlaget Natur & Kultur, tidskriften Modern Psykologi och Svenska Dagbladet Idag-redaktionen som arrangörer.

Öppettider och priser

Främst för branschbesökare
Torsdag 09.00–18.00
Fredag 09.00–14.00
Branschbesökare är alla som arbetar inom områdena utbildning/kunskap, biblioteksverksamhet, dokumentation, information och kultur. Alla som köper seminariekort är välkomna under branschdagarna.

För alla
Fredag 14.00–19.00
Lördag 09.00–18.00
Söndag 09.00–17.00

Entrébiljetter

Branschdagar
Vuxen: 240 kr/dag
Barn/unga 7–19 år: 90 kr/dag
Fri entré för barn under 7 år
Allmänhet (från fredag kl 14.00)
Vuxen: 180 kr/per dag
Barn/unga 7–19 år: 60 kr/dag
Fri entré för barn under 7 år

Happy Hour!
Söndag 09.00-10.00 och 15.00-17.00
Vuxen: 130 kr
7–19 år: 50 kr

Seminarierna ingår i entrébiljetten på söndagen
På söndagen erbjuder vi fritt inträde till alla seminarier – allt ingår i entrébiljetten.

Seminariekort

Priser inom parentes är exkl moms
Boka tidigt-pris
(t o m 9 aug)

Ordinarie pris
4-dagars seminariekort inkl Bokmässekasse 3000 (2400) kr 3250 (2600) kr
Dagkort torsdag 1500 (1200) kr 1600 (1280) kr
Dagkort fredag 1500 (1200) kr 1600 (1280) kr
Dagkort lördag 925 (740) kr 1025 (820) kr
Biljett till enstaka, valfritt seminarium
(entré till utställningen ingår ej)
625 (500) kr 675 (540) kr

4-dagarskort gäller för samtliga seminarier torsdag t o m söndag. Entré till utställningen ingår. Dagkort gäller för samtliga seminarier samt entré till utställningen respektive dag. Vid köp av enstaka seminariebiljett ingår inte entré. Seminariekortet är personligt och gäller endast den person vars namn har skrivits på kortet.

Ha det så kul på bokmässan. Kanske vi ses i min monter B09:20.

Kramisar Kim

Du hittar även skrivtips i min skrivbok Att skriva med glädje, som finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"En väldigt bra bok för dem som skriver som hobby, har författardrömmar eller redan är författare" Tanja Dianovas bokblogg.

Läs mer om Att skriva med glädje.



Nu finns min andra skrivbok Att hitta glädje i skrivandet ute i handeln. Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.
"Än en gång lyckas Kim dela med sig av sin skrivglädje och inspirera till att låta orden flöda. --- Att hitta glädje i skrivandet är boken för alla de som drömmer om att skriva, men inte har en aning om hur de ska gå tillväga för att skriva en hel bok. Det är också boken till de som skrivit ett tag, men tappat glädjen i skrivandet. --- Kim delar verkligen med sig av skrivglädje och jag längtar efter att få skriva mina berättelser." Emmelie Hardenborg


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!