Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 8 oktober 2015

Var rädd om dina läsare

Alltsedan debuten 1997 med boken Tillbaka till Pompeji, har jag haft en nära kontakt med mina läsare. För mig var det självklart redan från början att jag skulle svara på alla brev som kom. Nu har jag adress och mejl i varje bok, för att läsarna lätt ska kunna komma i kontakt med mig.

Många av de första läsarna av mina böcker har nu blivit vuxna. Jag har följt dem genom livet och de har blivit mina vänner. Utan läsarna skulle jag inte vara författare, det är betydligt roligare att skriva när man har någon som läser det man skriver.

Visst, det tar tid att besvara alla brev och mejl, men det är det värt. Jag har fått oändligt många vänner genom livet tack vare att de har läst min bok och därefter kontaktat mig. Eftersom böcker har lika många vuxna läsare som barn och ungdomar har jag vänner över hela landet. Det känns härligt! Försöker träffa dem så ofta jag kan.

Nu har jag fördelen att jag tycker om att prata med folk, jag gillar att kramas och vara social, även om jag innerst inne är en väldigt blyg person. Men när jag är författaren Kim vet jag precis hur jag ska uppföra mig, jag är jag helt enkelt, precis så som jag skulle vara med mina nära vänner.

Vårda dina läsare och bygg upp en relation med dem. Visa att du lyssnar på dem och tar till dig deras råd. Jag har till exempel startat en helt ny historisk äventyrsserie på grund av mina fans: Theo- och Ramonaäventyr. Där kan fansen önska vad de vill jag ska skriva.

Gå ned på golvet och möt dina läsare istället för att sätta dig själv på en piedestal och tro att du är förmer än dem, bara för att du skriver böcker. Vi är alla unika, var och en på sitt sätt. Låt inte framgångens berusning skärma dig från läsarna, det är de du lever på, det är dem som gör det möjligt för dig att skriva. Älska dina läsare och de älskar dig tillbaka.

Men det där är ju självklart tycker kanske du. Du kan till och med bli arg över att jag skrivit något så självklart. Men för alla är det inte självklarheter. Jag har sett det hända flera gånger och blir lika ledsen varje gång.

Sedan finns det exempel på författare som alltid tar sig tid för sina läsare, alltid har ett leende och ett vänligt ord för dem. Sådana människor beundrar jag och tar till mitt hjärta.

Var en av dem och dina läsare kommer att fortsätta tala gott om dig och sprida dina böcker.

Tack alla mina läsare för att ni finns, utan er skulle jag inte vara författare utan fortsätta drömma om att bli det.


Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!