Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 30 november 2015

Signering hos Akademibokhandeln Center Syd nyinvigning av köpcentret och stormen Gorm

Nyinvigning av Center Syd köpcentrum i Löddeköpinge
Igår var jag och signerade hos Johan i Akademibokhandeln Center Syd utanför Löddeköpinge i Skåne. Det har byggts en hel del de senaste året. Nu är allt klart och i fyra dagar var det fullt av jippon, extraerbjudanden och många spännande saker.

När jag kom visade Johan mig runt i den nyaste delen av köpcentret. Så fint det var. Vad passade bättre än att föreviga den alltid lika glada bokhandlaren tillsammans med en guldgran.

Johan berättade att det var riktiga blommor som täckte väggarna. Jag tänkte genast på Singapore och upplevelserna där. Hela staden var täckt av levande blommor. Det kändes inte som om jag var mitt inne i en storstad. Lite senare, när jag satt och åt, kom det folk och undrade om det verkligen kunde vara riktiga blommor på väggen, jag visste svaret.

Sagotanter
De här härliga unga kvinnorna gick omkring och drog var sin skrinda. De var sagotanter. De stannade till utanför min signeringsplats, bredde ut filtar de hade i skrindorna, samlade ihop barn och berättade sagor för dem. Sedan fortsatte de vidare till en ny plats. Vilket fint initiativ. Något som imponerade stort på mig var hur barnvänligt det ombyggda köpcentret var. Här fanns en riktig äventyrspark för barnen, när jag kikade in fick det mig att önska att jag var barn på nytt.

En idérik ung kvinna, Dominiq, kom på besök. Hon har gått skrivarkurs för mig och har hur många berättelser som helst inom sig. Alltid lika färggrann och vacker.

Som du säkert vet är jag aktiv på nätet och har haft kontakt med många personer i flera år. En av dem är Nettan från Malmö. I söndags var första gången vi möttes. Jag blev så glad när hon kom och överraskade mig. Lika go i verkligheten som på nätet.

När jag ser fotot på mig och Dominiq förmanade jag mig själv, jag menar... Det är jag som trycker på avtryckaren, ändå kan jag inte låta bli att prata medan jag fotograferar. Påminnelse till mig själv: "Var tyst nästa gång du ska fota dig själv!"

Hasse Andersson och Kvinnaböske band
Hasse Andersson och Kvinnaböske band spelade i köpcentret. Jag tyckte det var lite tråkigt att jag inte kunde gå och lyssna. Men när jag ett par timmar senare var färdig med signeringen satt Hasse fortfarande och signerade skivor.

Jag hade en fantastisk dag på Center Syd. Johan och hans härliga personal som ser till att allt flyter, underbara, positiva kunder som stannade till för en pratstund, köpa böcker, och ge kramar. Kära vänner som kom på besök, ja tiden gick så fort att jag med förvåning såg att klockan var slagen och jag skulle sluta signera. Jag hade alldeles nyss hade kommit. Iallafall kändes det så, trots att jag hade signerat i tre timmar.


Den bok som sålde mest under söndagens signering var TudorRosen Kampen om makten, som med sitt vackra omslag lockade många nya läsare.


En sak är säker, jag tänker åka till Center Syd till våren, utan att signera, för jag vill gå omkring och njuta av alla fina butiker som finns där, frossa i den mexikanska buffén och drömma mig tillbaka till min Mexikoresa, kanske köpa något vårfint, eller bara vara för en dag.

Jag fick en jättefin present av bokhandlare Johan, min allra första filofax. Här ska jag lägga in alla föreläsningar och signeringar. Ska utforska den och plocka bort allt onödigt, för den här ska i fortsättningen följa med mig på mina resor så jag har full kontroll när någon förhör sig om en eventuell bokning.

Stormen Gorm
När jag kom hem från signeringen var det bara att börja ladda för stormen Gorm. En timma innan stormen började blev hundarna rastlösa och vankade av och an. Jag förstod att stormen var i antågan och skyndade mig att rasta dem.

När stormen sedan kom var det som om den försökte lyfta min lilla skrivarstuga på 50 kvm. 45 sekundmeter hörde jag på radion att det var i vindbyarna. Det lät som om brädorna var på väg att slitas av väggen. Det dånade och lät. Tudor som fick uppleva sin första storm, vankade rastlöst fram och tillbaka och kom ständigt till mig och ville tröstas. Till slut gick jag och la mig, för att få Tudor att slå sig till ro, något han gjorde. Eftersom jag var rädd kände han av min rädsla och det gjorde honom inte lugnare.

När jag låg i sängen kändes det ännu värre, eftersom vinden kastade sig mot ytterväggen till sovrummet. Har jag berättat att stugan inte är vinterbonad? Det innebar att friska vindar letade sig in genom väggen och svepte runt i sovrummet. Jag kände mig som Dorothy i Trollkarlen från Oz och var nästan beredd på att huset skulle lyfta och försvinna in i en annan värld. Jag och min fantasi!

På morgonen var det fortfarande mörkt när jag släppte ut hundarna, efter bara några timmars sömn. Snöskyffeln hade fått sig en rejäl flygtur, en gren hade blåst ned från trädet. Annars var det lugnt. Jag somnade om tills telefonen ringde. Det var maken, som fortfarande är kvar i Blekinge, som undrade om jag hade överlevt stormen. Hemma hade takpannor blåst ner. Hos grannen hade ett stort träd vällt och lagt sina grenar över en av grannens bilar.

Jag tog en promenad med hundarna. Grannens hundar skällde vilt. Något jag inte är van vid att höra. På vägen hem stack Tudor i förväg, lockad av skällandet. När jag kom fram till stugan stod Tudor och kikade bort över gärdet mot grannens tomt. Då fick jag se att den stora baggen hade tagit sig in i hundgården och attackerade en av hundarna, som vilt skällande hoppande undan.

Jag fick in mina hundar i huset, ringde grannen som inte svarade. Okej, jag fixar det här själv, tänkte jag och stövlade bort mot gården. Jag förberedde mig på att både bli biten av hunden och stångad av baggen. Då ringde grannen. Det visade sig att sonen var hemma. Lagom tills jag kom fram till gården kom han ut. Jag hann fram först till hunden och baggen. Lockade på hunden som lättad vände ryggen åt baggen och skyndade mot mig, jag backade och fortsatte locka, tills lillhusse lyckades få tag om hunden och dra in henne.

Jag har upplevt många stormar nere i Skåne. Förra gången föll en stor björk över parkeringen där min bil hade stått några timmar tidigare, men något hade fått mig att flytta bilden. Nu vilade bara yttersta grenverket över motorhuven på bilen. Den gången ryckte grannen ut med motorsåg mitt i virvlande storm och hjälpte mig befria bilen, eftersom ännu en björk såg ut att vara på väg mot bilen. Glad att jag idag kunde återgälda lite av allt det grannen har gjort för mig.

I lördags var jag och signerade i Helsingborg. Redan då var det hemskt väder, med blåst och regn som kom vertikalt. Inte många kunder i butiken den dagen.

Med andra ord har det varit en dramatisk helg. Det blåser fortfarande rejält. Jag tänker stänga ned internet ett par timmar och försvinna bort i fantasin och skriva på Mördande foto. Dessutom tror jag att jag måste pussa rätt mycket på Tudor och Tickie idag. Mina trofasta vänner i stormen.

Ha en fortsatt fin dag!

Missa inte morgonens blogginlägg där jag visar dig det färdiga omslaget till Döden på Island och berättar mer om boken.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!