Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 8 december 2015

"En riktig sidvändare" Sveriges Pompeji Sandby borgs öde

 "Kim har ett vackert språk
och är fantastiskt bra på att väva in fakta."

Sveriges Pompeji Sandby borgs öde

"Detta är den tredje boken i Kim M Kimselius bokserie Theo- och Ramonaäventyr där de båda ungdomarna reser i tiden med hjälp av den magiska Månstenen. Boken utkom 2015 av bokförlaget Roslagstext. Det är en fristående serie så du behöver inte ha läst någon av de tidigare böckerna.

Boken är skriven i tredje person och är en fantasy med inslag av historia och spännande fakta.

Den här gången är Theo och Ramona på en utgrävning på Öland där de letar fynd från 400-talet. Ett silverspänne fångar Ramonas uppmärksamhet, men arkeologen Bodil tar det snabbt ifrån henne. Som vanligt tar Ramonas nyfikenhet över och tillsammans med deras nya vän, studenten Amanda, lyckas hon övertala den något tveksamma Theo att resa tillbaka till vikingatidens Öland för att ta reda på borgens mystiska öde. 

Väl där på Sandby borg verkar hövdingen misstänksam, men trots det blir de väl behandlade. Ingen kan ana vad som ska komma att hända och hur det kommer att påverka de tre ungdomarna.

Boken är väldigt spännande och en riktig sidvändare. Jag älskar hur Kimselius får allt att kännas så levande med sina miljö- och personbeskrivningar. Hon har ett vackert språk och är fantastiskt bra på att väva in fakta. Att läsa hennes böcker är ett roligt och spännande sätt att både förbättra sin läsning och sin historiekunskap.

Jag rekommenderar varmt den här boken till alla som vill läsa något annorlunda och jag tycker att den passar för alla åldrar, men lite extra för mellan- och högstadieåldern." Alexandra Rimby

Tack för den fina recensionen Alexandra

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Kramisar Kim


Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Åh den här boken ska jag önska att någon skickar från Sverige hit till oss i Bayern! Min mans familj är ölänningar och vi har starka band dit. Vi känner väl till ön och Sandby Borg. Lovar att publicera en recension på bloggen när jag läst den! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Linnea

    Åh, vad roligt att höra. Ser fram emot din recension, glöm inte pinga mig.

    Ha det så bra!

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!