Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 9 januari 2016

Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri


Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri

Världen är full av underbara böcker, det här är inte en av dem. Därför lyssnade jag inte klart boken. Jag tyckte inte om språket, jag tyckte helt enkelt inte om bokens uppbyggnad. Det här är en augustnominerad bok och det förvånar mig, eller inget förvånar mig egentligen längre. Jag begriper mig helt enkelt inte på syftet med boken. Kanske hade det framkommit i slutet av boken, men jag har så många bra böcker som väntar på att bli lästa, jag väljer hellre dem.

Baksidestext till boken:
”Folk säger att Samuel och Laide var själsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dom var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Laide att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar.”

Allt jag inte minns är en roman om kärlek och ekonomi. Om vänskap och våld. Om Samuel som lever vidare i allas minnen, nu när Vandad sitter inspärrad, Laide har lämnat landet och huset är förstört.
Ett antal öden krockar i rasande fart i dagens Stockholm. Bakom alla röster om Samuel skymtar en person på flykt från sig själv. Vems minnesbilder går att lita på? Och vad döljer sig i det som vi inte minns?
Jonas Hassen Khemiri har skrivit en oförglömlig kärleksberättelse om vår hypersnabba tid, om priset vi människor betalar för att leva tillsammans.

Det här är en bok jag inte rekommenderar dig att läsa. Eller varför inte, vi har ju alla olika smak, du kanske tycker om den.



Den får två stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Vad är det med språket du inte gillar eller med uppbyggnaden? Jag är intresserad av att veta mer. Men jag litar ändå på dig. Jag kommer inte att läsa boken. Kram Ethel

    SvaraRadera
  2. Hej Ethel

    Klarar inte av alla könsord. Väldigt rörig, hänger inte med i historien.

    Det finns så många bra böcker, onödigt att kasta bort tiden på en man inte tycker om.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!