Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 14 januari 2016

Mina 7 mål för 2016

Igår pratade jag om att sätta upp mål för ditt skrivande. Varje år sätter jag upp mål. I år ser mina mål lite annorlunda ut.


1. Mitt viktigaste mål
Det viktigaste målet för mig är att få ett hälsosammare 2016. Därför har jag slutat med socker. Jag jagar inte minsta socker i varje produkt, istället tar jag bort synligt socker, godis, kakor och bullar. Dessutom väljer jag hellre en osockrad produkt än en sockrad.

Förra året inledde jag med mycket träning, vilket gav mig en hälsporre som spökade under hela 2015. Dessutom hade jag många dödsfall i familjen, något som fick mig att tappa bort mitt hälsosamma jag och tröstäta istället.

Det här året har börjat bra. Har varit sockerfri i två veckor och bara haft minimala sug efter socker. Det avhjälper jag med några knäböj, en promenad, eller pussa på min hund, Tudor.

Dessutom har jag äntligen börjat springa. Yoga har jag gjort hela förra året och det fortsätter jag med under 2016. Det ska bli fler och längre promenader med hunden, då jag kan passa på att tänka ut nya intriger till böckerna.


2.  Skriva fyra böcker och vara ute i god tid
2016 ska jag ge ut fyra böcker: Mördande foto, Staden på andra sidan Fjäderpennan, Döden på Island och Det osynliga folket på Island.

Dessutom ska jag arbeta mer fokuserat under mina skrivmånader januari till februari, för att hinna med så mycket som möjligt av böckerna innan föreläsningssäsongen börjar.

Som om det inte räckte med fyra böcker ska jag även skriva flera noveller som ska vara med i två novellsamlingar. Det är resultatet av 2015 års skrivarkurser på Färgargården. Kursdeltagarna har varit flitiga och skrivit helt underbara noveller, nu är det dags för mig att göra min del av avtalet.


3. Starta Skrivarkurs på distans
Jag ska starta en Skrivarkurs på distans och se till att marknadsföra kursen. Jag har fått förfrågan från många som gärna vill gå skrivarkurser på distans, därför har jag bestämt mig för att det är dags för den här typen av kurs. Jag kommer att blogga mer om den och upplägget när allt är klart.


4. Ägna mindre tid åt sociala medier
Det här kommer att bli svårt att uppnå, men jag ska göra vad jag kan. Det går många timmar per dag åt de sociala medierna, eftersom det är där jag möter mina läsare. Blogginläggen tar en hel del tid att skriva. Dessutom får jag omkring 200-250 mejl per dag, något som också tar mycket tid från skrivandet.

Jag ska försöka bli mer effektiv när det gäller sociala medier, utan att för den skull sluta finnas där, för jag tycker om den gemenskap jag har byggt upp med mina nätvänner.


5. Ta semester
Ta semester är något av de svåraste målen att uppfylla. Jag har inte haft semester på, ja jag vet inte hur många år. Sommaren brukar vara som mest hektisk för mig, då ska böckerna vara klara, jag håller flera skrivarkurser över 3 dagar, släktingar och vänner kommer på besök och det är full fart från tidiga morgon till sena kvällen.

I år ska jag se till att få lite tid för mig själv, make och hund/hundar. För jag hoppas att vi till sommaren har utökat familjen med ännu en hund.


6. Bli en ännu bättre författare
Även om mina böcker alltid får bra omdömen kan jag utvecklas och förbättra skrivandet. Det har alltid varit min målsättning, att för varje bok bli bättre och bättre.

Jag ska fortsätta utmana mig själv och hitta nya vägar att berätta en historia.


7. Läsa 120 böcker
2015 läste jag 160 böcker. Vågar inte sätta upp det målet för 2016, för då kommer jag att känna mig stressad. 120 böcker låter mer rimligt. Jag slukar böcker sedan jag skaffade Storytel. Böckerna följer med mig på promenaderna, vid långa bilkörningar, vid städning, trädgårdsarbete, cykelturer och när jag lägger in korrektur i mina manus.

Att läsa är att utvecklas. Jag lär av andras misstag, men även av deras framgångar. En person sa till mig en gång att hon inte läste för hon ville inte bli påverkad av andra författare. Ett stort misstag. Genom att läsa lär man sig bygga upp meningar, lär sig hur man inte ska skriva, hur man ska skriva, och man lär sig vad som är rätt.


Uppnådda mål 2015
Mina mål för 2015 uppfylldes. Jag skrev fyra böcker: Staden på andra sidan Kompassen, Sveriges Pompeji Sandby borgs öde, Att hitta glädje i skrivandet och TudorRosen Kampen om makten. Dessutom höll jag två helgkurser i skrivandet och fick fin respons på kurserna. Däremot var jag dålig på det där med semester.

Nu ska jag göra allt för att uppfylla 2016 års målsättningar. Har du sett upp några mål ännu?


Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs för mig, Kim M Kimselius?

Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva 2016/2017.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här
 
Jag med några av mina närmare 40 böcker.  Foto Bertil Knoester.

4 kommentarer:

  1. Oj oj oj, det var inte lite det! Att du törs...;)

    SvaraRadera
  2. Hej Marina

    Tack :-) Ja, friskt vågat, hälften vunnet har jag fått lära mig. Och det känns inte som ouppnåeliga mål.

    Ha det gott!

    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Så himla sant det där att man som författare måste läsa en massa böcker. Jag gillar egentligen inte att lyssna på böcker, men det får nog bli så nu för att hinna med allt jag vill.

    SvaraRadera
  4. Hej Ewa

    Jag skulle aldrig hinna med så många böcker per år om jag inte lyssnade på dem. Tycker det är bra att du ger dig på det. Lycka till! Hoppas du får bra uppläsare, för då blir man fast.

    Kram Kim :-)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!