Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 7 juni 2016

Min Stora Dag

Min Stora Dag
De där orden kan man tolka på många sätt, jag ska berätta vad orden innebär för min del.

I höstas blev jag uppringd från Min Stora Dag.

Vad Min Stora Dag innebär
Min Stora Dag är en svensk insamlingsstiftelse som förverkligar önskedrömmar för barn och unga med svåra sjukdomar och diagnoser i Sverige. Organisationen som grundades år 2000 är religiöst och politiskt oberoende. Under 2015 var 3000 barn och tonåringar med om en aktivitet med Min Stora Dag.

Vår vision är enkel. Vi vill att alla barn i Sverige med svåra sjukdomar och diagnoser ska få vara med om något utöver det vanliga, något positivt som ger kraft och självkänsla.

Verksamheten får inga statliga bidrag utan är helt avhängig av gåvor från företag, privatpersoner och stiftelser. 2015 var Min Stora Dags omsättning 24,6 miljoner kronor. Endast 7 % av Min Stora Dags kostnader är administration.

Svensk Insamlingskontroll
Min Stora Dag är kontrollerade av Svensk insamlingskontroll och vi har ett eget 90-konto som borgar för extra stor öppenhet kring verksamhetens ekonomi och att pengarna verkligen går till det som utlovas. Min Stora Dag engagerar omkring 300 volontärer årligen och har 14 anställda som koordinerar, marknadsför och säkerställer att verksamheten håller hög kvalitet.
Min Stora Dag är medlem i FRII – frivilligorganisationernas insamlingsråd och har en kunglig beskyddare; H.K.H Prinsessan Madeleine. Generalsekreteraren för Min Stora Dag heter Hélène Benno.

Min Stora Dags aktiviteter

Stora dagar
Att förverkliga drömmar och sätta guldkant på tillvaron för barn och unga med svåra sjukdomar och diagnoser är det enda vi gör. Varje dag. Att som barn och sjuk, vara med om något extra spännande utöver vardagen, skapar kraft och energi och positiva barndomsminnen.

Stora dagar är barns personliga och individuella önskedagar. Det kan vara allt ifrån att träffa en idol till att åka tåg, laga sushi, bjuda på ett stort kalas för alla vänner eller en dator för att kunna krypa ned i en fåtölj och ta del av en värld utan sjukdom, oro och stress. Läs mer >

Läger
Läger arrangeras året runt med olika teman och på olika platser i Sverige. Här träffar tonåringar andra i samma situation – utan att mamma och pappa är med. Här blir det möjligt att prova något nytt, kanske något man inte tror att man klarar. Våra läger skapar gemenskap och många, starka vänskapsband. Läs mer >

Gruppaktiviteter
Gruppaktiviteter handlar om att barn och unga tillsammans med en vuxen besöker ett officiella arrangemang eller en för Min Stora Dag speciellt framtagen aktivitet någonstans i landet. Gruppaktiviteterna görs, precis som det låter, i grupp, tillsammans med flera barn och unga. Det kan handla om konserter, musikaler, fotbollsmatcher eller andra evenemang. Läs mer >

Aktivitetsutskick
Aktivitetsutskick handlar om upplevelsepaket som vi på Min Stora Dag erbjuder sjukhus runt om i landet att dela ut till barn i vår målgrupp. Det kan handla om allt från biobiljetter, till entrébiljetter till djurparker, vattenland, äventyrsparker eller lekland.

Vilka barn vänder vi oss till?
Vi vänder oss till barn och unga mellan 4-18 år i Sverige med en svår sjukdom eller diagnos.

Hur får ett barn en Stor dag eller annan aktivitet?
• De med störst kunskap om barnens situation och behov bedömer vilka som ska få en Stor dag eller delta på ett läger. Med andra ord: personal på landets alla barnavdelningar och barnkliniker. Det går därför inte att ansöka om en Stor dag.
• Till Min Stora Dags gruppaktiviteter är det möjligt att ansöka! Gör det här >
• Vilka barn som får en mindre upplevelse genom våra aktivitetsutskick, bedömer personal på landets sjukhus. Det är också där dessa delas ut.

Då är vi tillbaka till MIN stora dag
Som sagt, i höstas blev jag uppringd av Min Stora Dag. Det var ett sjukt barn, vars högsta önskan var att få träffa mig, Kim M Kimselius, och få skrivtips. Självklart svarade jag ja.

I denna stund, när du läser texten, om du råkar läsa inlägget den 7 juni 2016, då befinner jag mig antingen på väg upp till Stockholm, eller sitter på ett hotell och träffar det sjuka barnet, där jag under en dag ska hålla skrivarkurs. Vi kommer att umgås och äta lunch, middag och frukost ihop. Vi kommer att ha mycket att tala om och jag tror att barnet även kommer att inspirera mig.

Jag förstår att barnet tycker att det är en stor dag, men det är även en stor dag för mig. Tänk att ha blivit utvald att medverka i Min Stora Dag, att få vara någons högsta dröm. DET känns stort.

Jag ska göra allt som står i min makt för att barnet får ett minne för livet, något att tänka tillbaka på när det är tufft. Jag ska inspirera barnet att skriva ned allt som händer just nu, tankar, känslor, smärta. Det kan hjälpa andra som hamnar i samma situation.

Känner du någon som är sjuk och skulle behöva en uppmuntran? Tipsa då barnet och föräldrarna om Min Stora Dag.

Ja, nu vet du vad jag gör idag. Vad tycker du om det?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Kramisar Kim

Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva 2016/2017. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

2 kommentarer:

  1. Jag förstår att detta är en stor dag för er båda och att den säkert också kommer att ge båda ljusa och starka minnen och kanske också leda till skrivande - för både dig och barnet. Att få träffa sin idol, det är stort. Och att vara någons högsta upplevelse-önskan, det är stort! Önskar er båda en underbar dag. <3

    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva

    Tack! Ja, det var verkligen en givande, och inspirerande dag. Du anar inte... Jag ska skriva ett blogginlägg om det i kommande vecka. Nu försöker jag ta mig igenom mejlhögen som vuxit medan jag har varit borta från datorn i 2 dagar.
    Uppskattar din kommentar mycket. För mig känns det stort att få vara någons högsta önskan. <3

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!