Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 22 juli 2016

Tro på dig själv

Våga tro på dig själv!
Det finns otroligt många människor som har en dröm, men inte vågar satsa på den. Allt beror på att de inte tror på sig själva.

På mina skrivarkurser vänder jag det negativa till det positiva. Många får en aha-upplevelse och sätter igång att skriva som aldrig förr.

förra helgens skrivarkurs var det så. När det var dags att besvara dagens första uppgift, sa Elias ivrigt: "Jag kan!" Därefter berättade han vad han hade skrivit. Sedan samlade han ihop papperen, reste sig halvvägs och sa något i stil med:"Du har förlöst mig. Äntligen vet jag. Nu kan jag åka. Det här var värt hela kostnaden." Underbara ord att höra. Självklart stannade Elias och tog till sig ännu mer lärdom och flera aha-upplevelser.

Eftersom det är genom orden och skrivandet jag möter människor som inte tror på sig själva, är det just vad det här blogginlägget fokuserar på. Ändå kan du använda det oavsett vad det är du drömmer om. När du står där och väger på steget och inte vågar ta det. Tro på dig själv!

Ställ dig de här frågorna:
Vad är det värsta som kan hända om du försöker? Varför skulle det vara så farligt? Vad kan du göra för att du inte ska misslyckas? Vad är det som hindrar dig från att ta steget? Vad kan du göra för att våga ta det första steget?

Sitter just nu och arbetar med 10 misstag författare gör. Det var då idén till det här blogginlägget dök upp. Jag insåg hur många som stoppade upp drömmarna för att de inte trodde att de skulle lyckas. Det är bara att våga ta första steget, det är inte så farligt som du tror.

Du kanske inte minns när du lärde dig gå, men förmodligen minns du när du lärde dig cykla. Hur du försökte om och om igen och med tårar i ögonen klev upp på cykeln efter att har ramlat. Men du gav dig inte. Till slut fungerade det. Du kunde cykla!

Precis så är det med allting. Förvänta dig inte att du ska kunna allting på en gång. Du måste träna för att bli riktigt bra på det.  Självklart ställer du inte upp i ett maraton utan att ha tränat. Detsamma gäller skrivandet. Ju mer du skriver desto bättre blir du.

Våga gå utanför ramarna, skriv till dig själv och håll målet i sikte: En färdig bok.

Lycka till!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?
Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 



Här ser du mina skrivböcker:
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok. Tyvärr är boken tillfälligt slut och utkommer i nyreviderad utgåva september 2016. Boken finns fortfarande som e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Jag med några av mina 40 böcker.  Foto Bertil Knoester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!