Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

lördag 13 augusti 2016

Boktips Virus av Daniel Åberg

 Virus av Daniel Åberg

Virus är en bok som har kommit ut på Storytel. Jag vet inte om den kommer ut som bok längre fram, men just nu finns den bara att lyssna på där.  Berättelsen är välskriven, uppläsaren, Disa Östrand, lyckas skildra spänning och stämning utan att överdramatisera.

Det här är en otroligt spännande bok. Den hade fått full pott om det inte hade varit för att den var uppdelad i 50-minuters avsnitt. Nog så irriterande när man står med degiga händer och berättelsen slutar mitt i. Upp med telefonen ur fickan, leta upp nästa avsnitt, ladda ned och trycka igång.

Den här typen av böcker passar absolut inte att lyssna på när man kör. När jag kommenterade det på Facebook var det någon som tyckte att det var väl inga problem att trycka fram nästa avsnitt när man körde bil. Men jag anser det trafikfarligt att hålla på med mobilen under bilkörning. Därför lyssnar jag inte på den här typen av böcker när jag kör. Annars hade den varit perfekt för bilkörning, eftersom det är en riktig sträckläsarbok.

Jag kommer huvudpersonerna nära, Amanda som är en riktig festprisse och vaknar upp i en främmande säng. Hon är rejält fyllesjuk och kräks, men så gör även andra människor runt henne.

Iris är den andra huvudpersonen. Hon är mamma och har sin dotter på på dagis. Flera på Iris jobb har gått hem för att de fått influensa. När de ringer från dagis och berättar att både personal och barn har blivit akut sjuka i influensa och att hon måste hämta sin dotter, slänger sig Iris iväg. Bara för att möta ett Stockholm i kaos.

En riktigt bra katastrofskildring om vad som händer när samhället slutar fungera. Det bästa av allt är att det kommer en uppföljare!


Lyssna på boken!




Den får fyra stjärnor av fem möjliga.


Blev du nyfiken på boken? Då får du lyssna på den på Storytel.

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.

Kramisar Kim

Vad roligt att du läser min blogg. Kommentera gärna vad du tycker om det här blogginlägget. Mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina närmare 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Jag blev också irriterad på uppdelningen... hade hellre velat lyssna på alla 10 delarna på en gång, istället för att tvingas byta spår hela tiden.
    Men icko desto mindre är "Virus" en bra och spännande story. Jag längtar till del (eller säsong, som Storytel kallar den) 2! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Dakota

    Tror de gör på det här sättet för att boken ska komma upp högt på topplistorna, det blir ju 10 recensioner istället för en på Goodreads till exempel :-D

    Kram Kim

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!