Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 2 september 2016

Boktips Kvinnan med silverhåret av Astrid Ahlberg

Kvinnan med silverhåret av Astrid Ahlberg

Har du ännu inte läst någon bok av Astrid Ahlberg uppmanar jag dig att göra det. Hennes böcker är magiska. De griper tag. Det går inte att lägga ifrån sig boken förrän den är klar. Personerna framträder så tydligt att det känns som om de står framför mig. Miljöerna skildras så att jag befinner mig på plats, känner kylan, värmen, dofterna.

Kvinnan med silverhåret är tredje boken om Ön. Jag hoppas innerligt att Astrid Ahlberg tänker skriva många, många fler böcker, för det finns en möjlighet till det, eftersom hon har byggt upp sina böcker på det sättet.

I berättelsen finns portar till andra världar. De är rätt lika våra, bara med andra normer och värderingar. Det är just det där lilla extra som gör det så spännande. Vad kommer att hända den här gången? Är det en ny värld? Hur går det för de personer jag mött tidigare? Det är nämligen så att i varje bok får läsaren följa en ny huvudperson och de tidigare huvudpersonerna befinner sig i utkanten av berättelsen.

Författaren undrar nog varför det tar så lång tid för mig att läsa hennes böcker, jag har svaret. Jag vet att jag inte vill avbryta läsningen, därför sparar jag boken tills jag är ledig och kan sträckläsa den. Jag väntar tills jag har möjlighet att försvinna bort i fantasin och befinna mig i nya världar.

Den spännande karaktären i den här berättelsen är Sherádme, som hamnar i Ö-världen av misstag. Hon har möjlighet att påverka människor, utan att de anar det. Även den unga flickan Alec, från vår egen värld, tar en stor del av berättelsen. Teodor är den verkliga huvudpersonen som berättelsen kretsar runt. När Teo och Sherádme träffas händer något.

En bok att uppslukas och försvinna in i, att älska och bära inom sig långt efter att den är slut. Läs den!


Den får fem stjärnor av fem möjliga och massor med plus, så egentligen blir det 10 stjärnor...


Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 

Blev du nyfiken på boken? Fråga efter den hos din bokhandlare, annars finns den på nätet, till exempel hos Adlibris , Bokus och CDON.COM.

Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. 

För fler boktips kika in på Kimselius Boktips här på bloggen.


Vad roligt att du läser min blogg. Välkommen tillbaka! Mejla Kim M Kimselius.

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Jag med några av mina 40 böcker. Foto Bertil Knoester.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Jag börjar med att beställa första boken i serien. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Gunnel

    Ja, gör det. Ser fram emot att höra vad du tycker om den första boken i serien. Längtar efter fjärde delen. Hoppas den kommer nu i höst...

    Kram Kim <3

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!