Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 9 september 2016

Fångas av orden

Fångas av orden
 
Att fångas av orden kan innebära många olika saker, iallafall när man som jag är författare. Jag kan uppslukas av en bok någon annan har skrivit, men jag kan lika gärna uppslukas av mina egna ord.

Inatt vaknade jag, ja egentligen var det morgon för mig, men för de flesta är 4.30 natt. Iallafall vaknade jag och hade en berättelse i huvudet. Det var bara en mening, men den var bra och jag ville spinna vidare på den. Jag låg kvar i sängen och lät orden bygga på meningen. Till slut hade jag en färdig berättelse. Det är en av fördelarna med att gå upp tidigt, jag kan tillåta mig att ligga kvar och jobba färdigt med berättelsen i huvudet.

Nu gäller det bara att hitta tid att skriva ned texten också, inte det lättaste med ett fullspäckat schema, men en liten stund här och en liten stund där, sedan är berättelsen klar.

Vissa meningar sitter som etsade i huvudet. Jag hör rösten uttala orden, huvudpersonens röst, som redan är en fullständig person för mig.


Fånga läsarna med dina ord
Det är varje författares dröm att lyckas fånga läsarna med orden. Att få dem börja läsa boken, att hålla dem kvar genom första kapitlet, och nästa kapitel och nästa och nästa, ända fram till sista meningen.

Hur gör man då det?
För det första ska du ha något att berätta. Helst något ingen annan redan har skrivit om, något som är intressant för läsarna, men även något som du tycker om att läsa. För det är när du skriver till dig själv orden blir som bäst. Du måste ha ditt författarspråk och inte härma någon annan.

Börja med att något spännande händer, eller ha ett så fängslande språk att läsaren helt enkelt inte kan sluta läsa, utan suger i sig orden och njuter av dem som en läcker pralin.

Gestalta = Berätta istället för att skriva
Berätta istället för att skriva hur personerna känner sig. Iaktta människor! Hur ser de ut när de är stressade, rädda, nervösa, ledsna, glada? Lägg på minnet för att berätta de här sakerna om din huvudperson.

Ta för vana att tala som om du berättar. Då tränar du upp dig. Efter ett tag kommer det automatiskt.

Jag har en gång hållit en föreläsning under en middag. Det skulle inte märkas att jag föreläste, utan jag skulle samtala och berätta, samtidigt som jag och de andra åt. Tror aldrig jag har varit så utmattad efter en föreläsning som jag var den gången. Men det fungerade.

Samla på dig ord och meningar
Ovan berättade jag att vissa av nattens meningar satt inetsade i mitt huvud. Om du inte är van att samla på dig ord och meningar är det lätt att tappa bort dem. Ta därför till vana att skriva ned dina välformulerade meningar när de dyker upp, eller ord som du tycker speciellt mycket om. Ha en bra skrivbok där du skriver in orden och meningarna.

Om du någon gång får skrivkramp kan du öppna din skrivbok och plocka fram en bra mening och med hjälp av den komma igång att skriva igen.

Läs!
Läs så mycket du bara kan och låt dig uppslukas av orden. Läs olika genrer och lär dig skriva på många olika sätt.

Fundera över varför just den där boken fick dig att fångas av orden, var det meningsuppbyggnaderna, personskildringarna, miljöskildringarna, eller spänningen? Ta till dig det och lär dig utifrån läsandet. Då lär du dig att fånga läsarna med orden.

Lycka till!

Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!


Här ser du mina handböcker i skrivandet:

10 misstag författare gör Boken finns som e-bok och kommer ut som vanlig bok vecka 37. Medförfattare Kristina Svensson och Lennart Guldbrandsson

"Hej, Tre hattar. Det var ett nöje att få läsa er generösa bok. Jag lärde mig mycket nytt (om bokmässan, egenutgivning, förlagsbranschen etc) och det var spännande och underhållande att få följa era personliga vinklar. Lättläst, informativ, rolig och varierande. Tack!" Med vänlig hälsning Matilda Brasch, svensklärare och hobbyskrivare


 
Att hitta glädje i skrivandet  Fråga efter den hos din bokhandlare, eller beställ den på nätet.

"Kimselius delar frikostigt, handfast och inspirerande med sig av sina erfarenheter, kunskaper och upplevelser av att skriva berättelser och att vara författare. Att hitta glädje i skrivandet är en bok som fungerar som både sporre och handbok och passar för såväl deltagare på skrivarkurser
som aspirerande författare i blandade åldrar eller allmänt intresserade." BTJ-häftet nr 20, 2015. Lektör Henric Ahlgren


Att skriva med glädje, finns att låna på biblioteket, både som vanlig bok och e-bok.

"Det är en ovanligt inspirerande bok. Så fort du släpper den går du direkt till datorn och börjar skriva själv. Därför att lusten blir SÅ stor efter att ha läst i denna bok att du helt enkelt inte vill göra något annat än att skriva!" Helena Milton 

Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!