Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 24 november 2016

Lättläst, välskriven, spännande, varm och tänkvärd Mördande foto av Kim M Kimselius

Lättläst, välskriven, spännande, varm och tänkvärd
Det här var en helt underbar recension av min bok Mördande foto. Det är författaren Astrid Ahlberg som har skrivit recensionen. Du kan läsa den på Astrids blogg Porten, som är namnet på hennes fantasyserie som är något av det bästa jag har läst. Och det säger jag inte bara för att hon har skrivit en fin recension om min bok. När jag började läsa hennes första bok kunde jag inte lägga den ifrån mig. Helt magisk! Nedan kan du läsa Astrids recension.

Mördande foto av Kim M Kimselius

Har idag läst ut Mördande foto, en bok skriven av en mycket produktiv författare, Kim M Kimselius. Det är en författare som med stor framgång ger ut på eget förlag vilket är en av orsakerna till att jag tillhör hennes beundrarskara. En annan att hon skriver bra böcker! Och många böcker! De flesta med historiskt tema kombinerat med lite lagom fantasy och mycket spänning. Denna bok utspelar sig dock i nutid.
Jag önskar att jag hade kunnat sätta hennes böcker i händerna på mina bokslukande flickor när de var i skolåldern. Inte minst för de faktasidor som oftast avslutar hennes historiska äventyr.


     Först lite fakta:

           Titel: Mördande foto
           Författare: Kim M Kimselius
           Förlag: Roslagstext
           Utgivningsår: 2016
           Genre enligt baksidan: Thriller

Lite kort om handlingen lånat från baksidestexten så jag inte råkar avslöja för mycket:

Klassen får besök av en författare. Hon vill gärna fotografera eleverna. Marina vet att hennes mamma har förbjudit henne att någonsin lägga ut bilder på nätet. Marina har glömt varför. När de den här dagen har en vikarie som inte känner till fotoförbudet, tar Marina chansen att få vara precis som alla andra. Hon går med på att bli fotograferad och få bilden utlagd på författarens blogg, utan att ha en aning om de skrämmande konsekvenserna.

Omslaget är ju det första man ser av en bok och det som ska fånga den tilltänkta läsarens intresse. Det lyckas alldeles utmärkt - bilden andas pulshöjande skräck. Man känner sig mörkrädd ... Fotografen heter Susanne Nilsson kanske jag bör nämna, medan Kims make Jan har fixat formgivningen.

Karaktärerna man möter är framför allt de två ungdomarna och skolkamraterna Marina och Aziza. Deras vänskap skildras både realistiskt och hjärtevarmt. Kim är så bra på att beskriva barn och ungdomar, hur de tänker och upplever sin omvärld. Tycker jag i alla fall, som i sanningens namn har väldigt många år mellan nu och min barndom. Skurken i handlingen - för en sådan måste ju finnas i en thriller - är otäckt ond. Kim väjer inte för att låta huvudpersonen sväva i livsfara. Vågar inte vara mer specifik än så för att inte spoila. Även äldre personer, här i form av en gammal tant, får vara med på ett hörn och spela en biroll.

Boken har 240 sidor som indelas i 57 kapitel, samt några sidor om författaren själv och hennes övriga böcker. Att kapitlen är korta gör att det är svårt att lägga boken ifrån sig, man tänker bara ett kapitel till och så har man plötsligt läst tre-fyra stycken.

Vad tycker jag då? Jo, jag gillar denna bok, den är lättläst, välskriven, spännande, varm och tänkvärd - Internet och Facebook har sina risker. Kapitellängden är utmärkt för en bok av denna typ, med gott om cliff-hangers. Språket passar bra för ändamålet och Kim är duktig på både dialoger och gestaltning. En utspilld kaffekopp har inget med handlingen att göra men säger mer än bara adjektiv.

Jag gillar inte att sätta betyg men hade jag gjort det skulle det blivit högt!
Tack snälla Astrid för den underbara recensionen.



Här kan du träffa mig under höstens signeringar:
26 november 11-14 signerar Kim sina böcker hos Lek & Sak i Lund.
27 november 11-13 signerar jag hos Akademibokhandeln Center Syd
3 december 11-13 signerar jag hos Lundins bokhandeln i Karlshamn.



Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius 
Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!



Här ser du några av årets nya böcker:
Döden på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Boken är spännande hela vägen från början till slut. Något som bidrar till spänningen är att Kim Kimselius är en mästare på cliffhangers. Nästan varje kapitel avslutas med en, och det går inte att låta bli att läsa nästa kapitel." Jenny Forsberg
Det osynliga folket på Island. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Har just läst klart Döden på Island och Det osynliga folket på Island, och tycker att de är två av de bästa böckerna i serien så här långt (och det kommer från någon som älskar alla böckerna i Theo och Ramona-serien)! Fast det är förstås svårt att slå Tillbaka till Pompeji." Wattpad/Fish-out-of-Water-5

Mördande foto. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Gud vilken rysare!" Wattpad/alejon03
"En av världens mest spännande och bästa böcker tycker jag!" Wattpad/arongustavsson
Staden på andra sidan Fjäderpennan. Fråga efter den hos din bokhandlare eller beställ den på nätet.
"Fantasyserien, Staden på andra sidan, utgör en härlig kontrast mot den historiska Theo och Ramonaserien. Kims fantasi är levande och man vet aldrig hur historien ska utveckla sig, eller vilka äventyr som väntar på nästa blad." Ingela Svensson
Om du vill veta mer om mig och mina böcker kan du kika in på min hemsida www.kimselius.se.

Om du vill köpa Kim M. Kimselius böcker hittar du dem här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!