Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

torsdag 27 april 2017

Kan jag skriva så här?

Kan jag skriva så här?


Den frågan dyker allt oftare upp i de olika författargrupperna på Facebook. Därefter följer det en mening eller ett par med texten folk vill ha en åsikt om.

Ibland har jag lust att svara: Nej, det kan man inte! Men jag gör aldrig det. Varför ge sig in i en diskussion där många andra redan har lämnat sina åsikter.

Ofta ställer jag mig frågan varför folk ställer just den här frågan. Är det för att de verkligen är osäkra, för att de vill göra reklam för sin bok, eller för att de vill synas? Vad tror du?

Det finns många med författarambitioner som går den ena skrivarkursen efter den andra, men aldrig känner sig fullärda nog för att ta steget till att ge ut en bok.

Sedan finns det de som kastar sig rakt ut och bara skriver på, i förhoppning om att skriva nästa bästsäljare. Inget fel i det, det är så jag uppmanar folk att skriva. Men när det tydligt syns att personen inte har ett hum om kommatering, meningsuppbyggnad eller hur man sätter punkt, förstår jag att personen normalt inte läser.

Kanske av den anledningen en av mina skrivkursdeltagare en gång sa: "Jag läser inga böcker, eftersom jag inte vill riskera att härma någon annan".

Fel tänkt!

Det är viktigt att läsa böcker, för att få till rätt meningsuppbyggnad, kommatering och veta hur man sätter punkt. Det lär man sig genom att läsa skönlitteratur i alla dess former. Man behöver inte vara någon expert, men man behöver ha känsla för språket om man ska skriva en bok.

Igår medverkade jag i direktsändning i Radio P4 Blekinge (spola fram 33 minuter till 10.05 för att höra när jag benämns som egenutgivarikon), mellan mina föreläsningspass i Uddevalla. Där fick jag frågan om varför egenutgivningen har ökat. Det är lätt att ge ut böcker själv, många som inte passerar de stora förlagens nålsöga ger ut på eget förlag, eller genom hybridförlag. En del betalar stora summor för att få sin berättelse utgiven.

Om du tillhör de som tänker skriva en bok vill jag uppmana dig att läsa på innan. Det finns mängder av böcker att läsa.  Men framförallt, läs skönlitterära böcker för att ta till dig flödet och lära dig hur en bok ska byggas upp. Läs olika genrer och njut! Se läsandet som en del av ditt skrivande.

Om du gör det, kommer du inte att vara en av dem som ställer frågan: Kan jag skriva så här? Eftersom du redan vet svaret.

Lycka till!


Jag med några av
mina drygt 40 böcker.
Foto Bertil Knoester

 
Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs till sommaren för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans för mig?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

På min hemsida www.kimselius.se kan du läsa mer om mig och mina böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!