Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

tisdag 23 maj 2017

Skriva på beställning

Skriva på beställning

Har du någonsin funderat över om du vill skriva en bok på beställning? Det hade inte jag när jag första gången fick förfrågan. Jag tackade ja och det har jag inte ångrat, för därefter har jag fått flera liknande förfrågningar.

Första gången jag fick frågan var på Bokmässan i Göteborg 2007. Då kom de från Finlands monter och frågade om jag ville skriva en bok om kriget 1808-1809. Jag bad om betänketid, du vet ju hur det kan vara på bokmässan, full fart hela tiden. Dessutom trodde jag inte riktigt på att de menade allvar. Men det gjorde de och hörde av sig igen i januari 2008.

Jag pratade med maken, Jan, och frågade om han kunde ställa upp, för det var kort om tid. Boken skulle komma ut till bokmässan i september och jag hade redan en bok inplanerad för hösten. På den tiden skrev jag bara en bok per år. Trodde inte det var möjligt att lyckas skriva fler böcker. Men det var som om boken Det glömde kriget 1808-1809, drog ur proppen till min kreativitet, för alltsedan dess har det bara blivit fler böcker per år. Som du förstår tackade jag ja.

När jag var nästan klar med Riddarsvärdet, som var den bok jag höll på med, och stod i startgroparna för att påbörja Det glömda kriget 1808-1809, fick jag ännu en förfrågan om en beställningsbok.

Den här gången kom förfrågan från snapphanekommunerna: Hässleholm, Osby och Östra Göinge. Kvinnan som kontaktade mig sa att de hade läst min bok Snapphanar och tyckte den var så bra, att jag hade skildrat snapphanetiden på ett bra sätt och verkade mycket kunnig i ämnet. Nu undrade de om jag ville skriva en bok om snapphanarna som utspelade sig i deras trakter.

På bara några månader hade jag fått två förfrågningar om att skriva böcker på beställning. Det var knappt jag trodde det var sant. Självklart ville de ha boken så snart som möjligt, men det fanns ingen möjlighet att skriva ännu en bok just då. Jag hade fullt upp med att läsa in fakta inför boken för Projekt 1809 i Finland, dessutom skulle jag åka på researchresa till Finland. Men snapphanekommunerna gick med på att vänta ett år och jag tackade ja.

Resultatet blev Snapphaneresan. En rolig sak med snapphaneböckerna var, att när Jan läste korrektur på första boken, Snapphanar, och kom till slutet sa han "om du slutar boken så här istället kan du skriva en uppföljare". Jag lyssnade på honom och gjorde ett nytt slut på boken, vilket jag senare kunde haka på i den andra snapphaneboken.

Nu hade jag fått upp farten och insett att det inte behövde ta ett helt år för att ge ut en bok. Det gällde bara att fokusera och ställa större krav på mig själv, hålla arbetstider och vara målinriktad. Jag skrev på.

Jag fick en förfrågan från Kalmar slott om jag kunde tänka mig att skriva en sagoberättelse, som sedan skulle bli ett upplevelseäventyr på slottet. Det blev slottsmusen Petit och spökkatten Rödbens äventyr. En tanke är att det ska bli en bok också, vi får se hur det blir med den saken.

Det är som om beställningsböckerna lockar varandra, Det glömda kriget 1808-1809 och Snapphaneresan fick jag förfrågan om samma år. 2016 fick jag också två beställningsjobb, som nu resulterat i böcker.

Den första var Mysteriet med Guldgubbarna, som jag fick förfrågan om både från Ronneby kommun och Blekinge museum.

Det var fantastiskt att skriva en bok på hemmaplan. Det gjorde att jag upptäckte saker om Blekinge som jag inte hade vetat tidigare. 17 juni har boken boksläpp på Kulturcentrum i Ronneby. Du är välkommen dit! Då är det samtidigt en fotoutställning om Guldgubbarna, även den har premiär den dagen.

Bara några dagar efter jag fått förfrågan om guldgubbeboken fick jag förfrågan från Uddevalla kommun om jag kunde tänka mig att skriva en bok för dem.

Självklart ville jag det! Jag behövde inte ens betänktetid. Nu visste jag med mig att jag klarade av att skriva flera böcker per år. Med fokus och järnvilja. Eller det kanske ska vara hjärnvilja, för det är ju i huvudet allt sitter.

Äventyr i Uddevalla håller jag på med just nu. Den har boksläpp på Hallmans bokhandel i Uddevalla 14 september. Hjärtligt välkommen!

Att skriva böcker på beställning är inte svårare än att skriva böcker i de ämnen jag själv har bestämt. En fördel med beställningsjobben är att andra tar fram fakta till boken, även om jag själv letar upp mer fakta än vad jag får från de olika beställarna. Jag vill alltid ge en så komplett och faktaspäckad bild som möjligt av de olika historiska händelserna.

Vad krävs för att skriva på beställning?
En av de viktigaste sakerna är att kunna hålla deadline. Dessutom gäller det att hålla sig till ämnet och de förhållningsregler man får. Det är även viktigt att man själv sätter upp egna deadlines och har en bra kommunikation med beställaren. Du ska kräva att de lämnar faktamaterial i rätt tid, annars har du igen möjlighet att hålla din deadline, att de lämnar korrektur i tid, för att du ska kunna hålla din slutdeadline, och så vidare.

Ingen av ovanstående böcker hade blivit till om jag inte hade fått beställningar på dem. Något jag är tacksam över. Det har varit lärorikt och mycket spännande. Jag har fått utforska områden jag inte hade funderat över att lära mig mer om. Dessutom har jag upptäckt vilken fantastisk historia det finns runt om i Sverige. Det har gjort att jag blivit inspirerad att lära mig mer om olika platser runt om i vårt avlånga land. Hoppas du följer med på min upptäcktsresa.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare


Copyright Kim M. Kimselius

Läs även Författarbloggen Kim M Kimselius.

Kimselius skrivtips eller Författartips hittar du skrivtips, skrivtävlingar och skrivarkurser.

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2017 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?

Vad roligt att du läser min blogg. Blev du inspirerad av det här inlägget? Lämna gärna en kommentar och berätta längre ned i det här inlägget. Klicka på Skicka en kommentar eller Inga kommentarer, för att skriva och berätta vad du tyckte. Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!